Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

С радиация: Учени успяха да отклонят модел на астероид

24 септември 2024 г. в 13:53
Последно: 24 септември 2024 г. в 14:12

Разработена е технология за дистанционно отклоняване на астероиди, летящи към Земята. Тя използва радиация с висока мощност.

Засега това се случва само в лабораторни условия, но авторите на експеримента уверяват, че резултатите от него съвсем скоро могат да бъдат пренесени и в космоса.

Десетки и стотици хиляди различни по големина астероиди преминават през Слънчевата система. Малка част от тях могат да влязат в графата „опасни“ за нашата планета. Но това не означава, че един ден от дълбините на космоса няма да се появи неизвестен досега обект, върху чиято траектория ще се намира Земята.

Учените отдавна работят по осъществяване на проект в тази посока. И ето че първият успешен вече е факт.

Импулс от рентгеново лъчение може да изпари част от външните слоеве на астероида, особено ако те съдържат много лед. В същото време най-ефективният начин да се осигури рентгеново „прегряване“ на космическо тяло е да се детонира ядрена бомба близо до него.

Ефектът от такава експлозия е симулиран от Мур и колегите му в поредица от лабораторни експерименти. „Субектите“ са били два малки модела на астероиди – 12-милиметрови топки, едната от които е била изработена от чист кварц, а другата – отлята от разтопен силициев диоксид.

И двете са били поставени във вакуумна камера, след което са станали мишени за рентгенов „пистолет“.

Превеждайки резултатите към условията и мащаба на космоса, изследователите са стигнали до извода, че с помощта на близка ядрена експлозия със „стандартна“ мощност дори астероиди с диаметър около четири километра могат да бъдат отклонени от сблъсък със Земята.

Разбира се, експериментите ще продължат, но човечеството вече разполага с вариант за реакция.