Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Съставена е карта на потенциално обитаеми звездни системи

15 август 2024 г. в 10:00
Последно: 15 август 2024 г. в 08:26

Нашата звезда, Слънцето, принадлежи към един от най-разпространените видове звезди в космоса: жълтите джуджета. Ако погледнем списъка на най-близките до нас звезди в радиус от 16 светлинни години (има около 70), по-голямата част от тях са жълти, оранжеви и червени джуджета. Тоест звезди с ниска маса като Слънцето и дори по-малки.

Това всъщност е обнадеждаващо, защото на такива звезди можем да се надяваме да намерим обитаеми светове. На първо място, защото такива звезди „живеят“ и дават своята светлина милиарди и милиарди години. Другият важен фактор е нейното излъчване.

Ето защо астрономите са използвали телескопа „Чандра“ от едноименната рентгенова космическа обсерватория, носеща името на известния астрофизик, изучавал еволюцията на звездите.

Телескопът „Чандра“ може да „види“ колко рентгенова светлина идва от дадена звезда. И въз основа на тази особеност астрономите правят заключение дали е възможно да има живот близо до нея.

Въз основа на получените данни учените са съставили карта на звездите, около които евентуално би могло да има живот.

Не около всички звезди, попаднали на картата, е потвърдено съществуването на планети. Но това абсолютно не означава, че тях ги няма. Проблемът е, че технологията, с която разполагат учените им позволява да видят само много големите и масивни планети. Една по-малка планета би била много по-трудна за откриване.

Специалистите търсят евентуален живот на малки скалисти планети като Земята, Марс, Венера, Меркурий.