Щастието… се купува с пари

Public Domain

Щастието наистина може да се купи с пари – ако се придобиват вещи, които психологически съответстват на личността на човека. До този извод са стигнали британски учени, автори на статия в сп. Psychological Science.

Изследователите анализирали повече от 76 000 покупки (и разходи) на 625 души за шест месеца и се опитали да ги привържат към определени личностни черти. Например ходенето на ресторант се асоциирало с екстровертност, а разходите за домашни животни и благотворителност – с доброжелателност.

След това участниците в експеримента попълвали тест по определяне на чертите на личността и удовлетвореността от собствения си живот. Учените съпоставили техните покупки с резултатите от тестовете.

Резултатите показали, че обикновено хората харчат пари в съответствие със собствените си психологически черти. Например екстровертите с харчели в пъбовете средно с 52 паунда на година повече, отколкото интровертите, а „добросъвестните“ (дисциплинирани и организирани личности) – със 124 паунда повече за здраве и грижа за себе си (в сравнение с притежателите на ниска степен по скалата на добросъвестност).

Освен това тези, които харчат пари в съответствие със собствените си психологически потребности се оказали по-удовлетворени от живота.

Това потвърдил и вторият експеримент – доброволците получили ваучер, който можели да похарчат в бара или в книжарницата. Интровертите, които похарчили парите за книги, се оказали по-щастливи от тези, които отишли в бара (с екстровертите било обратното).

Учените отбелязват, че вторият експеримент непосредствено демонстрира способността на парите да повишават нивото на щастие. Също така те призовават по-внимателно и подробно да се изучи взаимовръзката между финансовите разходи и психологическото самочувствие, допълва Lenta.ru.

Психология