Що за дупка има на Марс?

Ивайло Красимиров

Марс е доста диво, но и прекрасно място, а изображение, публикувано в научния блог на НАСА, е блестящ пример за това. Показва нещо, което изглежда като планина … но напълно вдлъбнато.

Макар всъщност да не е продукт на някакъв странен минен експеримент, образуванието е наистина е кухо. Това, което се вижда, най-вероятно е творение на лавата, продукт на древна вулканична активност под повърхността на Марс.

Образуванието се намира на западните склонове на вулкан, наречен Pavonis Mons, околните райони на които показват някои спиращи дъха геоложки особености. Има дълги тръби, като змии от лава, разломи, наречени грабени и разбира се, самият голям вулканичен кратер.

Изображението беше направено от орбитата на Марс HiRise през 2011 г. и привлече вниманието на учени само защото беше толкова необичайно.

Павонис Монс

По-внимателен поглед разкрива, че става дума за игра на светлина – тоест повърхностен отвор към тръба от лава отдолу. Куха е, защото понякога потоците от лава могат да се втвърдят на повърхността, докато потокът продължава надолу. Тогава течащата лава може да се оттича, оставяйки зад себе си пещери от втвърдена лава.

С течение на времето горните части на тръбата могат да се срутят, създавайки светлинния ефект. Анализът на обрзуванието показа, че отворът е с диаметър около 35 метра. Горната част на срутената купчина, която можете да видите през отвора, е на дълбочина около 28 метра.

Дигитална карта на терена позволи на учените да изчислят обема на материала, който се е отделил от конусовидната характеристика; това от своя страна постави ограничения колко дълбока може да бъде ямата. Въз основа на тези изчисления става ясно, че тази структура е висока поне 62 метра, което означава, че самата яма трябва да е била дълбока поне 90 метра преди срутването.

Пещерите образувани от лава, като тази, са вълнуващи, защото предлагат известна защита от тежкото лъчение идващо от космоса, което бомбардира Марс. Това означава, че те могат да бъдат добри места за изграждане на подземни бази (ако са достъпни).

Но те имат и друго значение. Ако ще търсим признаци на живот на Марс, пещерите може да са най-добрият вариант. „Дупките като тази представляват особен интерес, тъй като вътрешните им части са сравнително защитени от суровата повърхност на Марс, което ги прави добри кандидати да подслонят марсиански живот“, обяснява публикацията.

„Следователно тези ями са основни цели за възможни бъдещи космически кораби, роботи и дори човешки междупланетни изследователи.“