Силна магнитна буря ни чака в събота

© NASA/SDO

Силно изригване на Слънцето в четвъртък, 11 април, може да предизвика магнитна буря на Земята. Изригване от такъв клас не е наблюдавано от ноември миналата година, казва Сергей Гайдаш, директор на Центъра за космическо време към Института за земен магнетизъм, йоносфера и разпределяне на радиовълните, пред РИА Новости.

В зависимост от мощността на рентгеновото излъчване изригванията се делят на пет класа: A, B, C, M и X. Минималният клас A0.0 съответства на мощност на излъчване в орбитата на Земята 10 нановата на квадратен метър. При преминаване към следващата буква мощността нараства десет пъти.

Сегашното изригване с клас M6.5 е фиксирано в 10 часа сутринта българско време в центъра на слънчевия диск.

Според Гайдаш изригването се е съпровождало с изхвърляне на слънчево вещество и спътниците са фиксирали нарастване на потока протони до ниво, опасно за космическата техника, за което специалистите вече са предупредени.

Ученият добавя, че изригването може да предизвика доста силна магнитна буря на Земята на 13 април.

Гайдаш напомня, че като цяло Слънцето остава доста „спокойно” и че в зимните месеци например не е фиксирана нито една магнитна буря.