Силовите щитове за космически кораби вече не са фантастика

© NASA

НАСА планира да създаде аналог на фантастичния „силов щит” за защита на космическите кораби въз основа на реално съществуващи технологии.

Писателите фантасти често защитават обшивката на космическите кораби с някакъв „силов щит”, който предпазва покорителите на космоса от метеорити, излъчване и бластери на извънземни. В НАСА искат да превърнат фантастиката в реалност.

Става дума за създаване върху космическите кораби на защитно магнитно поле като това, което пази Земята от пагубното космическо излъчване. Това ще позволи провеждането на продължителни космически полети без опасност за здравето на хората. Днес космическата радиация се смята едва ли не за най-главния проблем в усвояването на Слънчевата система, тъй като тя ограничава времето на пребиваване в Космоса.

В НАСА са решили да изучат възможността за използване на свръхпроводими магнити за създаването на мощни магнитни полета около космическите кораби. Прилагането на свръхпроводими бобини винаги се е смятало за перспективен подход за създаването на щит, отклоняващ опасните частици на слънчевия вятър. Но над 40 години така и не е създадена сигурна магнитна защита за космонавтите. Все пак специалистите от Космическия център Джонсън смятат, че технологиите на свръхпроводниците в последните години са станали доста по-съвършени и си струва да се пробва отново.

НАСА е отделила $500 хил. за разработката на свръхпроводима магнитна бобина, която ще може да произвежда магнитно поле, достатъчно за защитата на космическия кораб. Предполага се, че тя ще се състои от свръхпроводими гъвкави ленти на основата на такива тъкани като кевлар. При подаването на ток лентата с помощта на силата на Лоренц ще се превръща в магнитна бобина. Такива бобини ще опасват кораба и ще го защитават с мощно магнитно поле. Тъй като намотките няма да опасват обитаемия модул, магнитното поле няма да го покрива и той ще бъде защитаван от мощна антирадиационна защита, аналогична на тази, която се използва в кораба „Орион”.

Все още има много време до използването на магнитен щит. В близко време се планира строежът на опитен образец и проверка на работата му. Необходимо е и да се оцени влиянието на магнитното поле върху здравето на екипажа и електрониката.

Ако тези цели бъдат постигнати, отпада необходимостта от използването на тежка пасивна защита на основата на алуминий и полимери. Продължителността на полета ще може да се изчислява с години, което в перспектива ще позволи да се стигне до такива кътчета от Слънчевата система като пояса на Кайпер.

Източник CNews R&D