Слънцето „похищавало” комети от други системи

© Franz Haa

Някои комети, въртящи се сега в Слънчевата система, първоначално са били в други звездни системи и се оказали тук, защото Слънцето ги е „похитило”, твърдят група астрономи от Северозападния изследователски институт в САЩ.

„Ако резултатите на нашите модели и изчисления са верни, то много комети, присъстващи сега в покрайнините на Слънчевата система, първоначално не са били тук”, казва специалистът Хол Левисън от института. Според него значителна част от кометите, намиращи се сега в зоната, известна като облак на Оорт, са пришълци от други звездни системи.

„Ние знаем, че звездите се формират в купове. Слънцето се е родило в огромна компания на други звезди, които са се формирали от един прахово-газов облак. В този куп звездите са били толкова близо една до друга, че са били способни да „похищават” разни обекти, такива като комети, със своята гравитация”, казва той.

Според този модел кометите били своеобразни компаньони на звездите, тоест те са се раждали заедно с тях. В Слънчевата система съществува такова място, където се намират „откраднатите” комети – тоест в облака на Оорт.

Облакът на Оорт е област далече зад пределите на орбитата на Плутон, където се въртят различни остатъчни и слабоизучени космически тела. Тази област е получила наименованието си в чест на холандския астроном Ян Оорт, който първи изказал предположение за съществуването на този регион.

Доскоро се смятало, че в облака на Оорт се намират само „местни” комети, но новите изчисления сочат, че тук съществуват не само дългопериодични комети, но и гости от други съседни звездни системи. Левисън твърди, че макар теорията им да е нова, тя като цяло не противоречи на стандартния модел за формирането на комети в Слънчевата система.

Предполагаемото разстояние до границите на облака на Оорт от Слънцето е между 50 000 и 100 000 астрономически единици – почти една светлинна година. Това е почти една четвърт от разстоянието до Проксима Кентавър, най-близката до нас звезда.

Смята се, че облакът на Оорт включва две отделни области – сферичен външен облак на Оорт и вътрешен облак на Оорт във формата на диск. Обектите в облака на Оорт в се състоят предимно от водни, амонячни и метанови ледове. Астрономите предполагат, че обектите, съставящи облака на Оорт, са се формирали около Слънцето и са били разсеяни далече в Космоса от гравитационните ефекти на планетите гиганти в ранния етап от развитието на Слънчевата система.