Сондата Insight изпрати първи снимки от Марс

Първа снимка на Инсайт от Марс - Nasa / JPL-Caltech
Ивайло Красимиров

Космическият апарат на НАСА Инсайт (Insight) се приземи меко на повърхността на Марс. Това е осмото успешно кацане на Червената планета в историята на човечеството и първото от 6 години насам.

В продължение на 7 минути апаратът Инсайт (Insight) летя в атмосферата на Марс със скорост до 20 000 км/ч, при което топлинният щит на сондата се нажежи до около 1500 градуса по Целзий.

Полетът е протекъл полуавтоматично, а контролът се осъществяваше от Пасадена. В крайна сметка е отнело около 8 минути да се изпрати навигационният сигнал със скоростта на светлината от Земята до Марс.

„Невероятно емоционално“ – така описва кацането Том Хофман, мениджър на проекта, по време на пресконференцията. Сърцето му спряло да бие за 7 минути: „Не знам дали това е много здравословно …“

НАСА публикува и тази снимка, заснета малко след кацането на Инсайт

Апаратът кацна в долината Елизиум Планиция (Elysium Planitia). Мястото е подбрано да бъде скучно от гледна точка на геологията – максимално равно и добре огрявано от слънцето, така че да се зареждат соларните панели на Инсайт.

За разлика от Кюриозити, Инсайт няма да се движи насам натам по повърхността на Марс. Този път фокусът е върху изследване на вътрешността на Червената планета.