Озирис-Рекс стигна целта си: апаратът е само на 120 км от астероида Бену

Предоставена от НАСА художествена интерпретация на космическия апарат OSIRIS-REx и астероида Бену.
Ивайло Красимиров

Космическият апарат на НАСА, OSIRIS-REx, е само на 75 мили от местоназначението си. Екипът на проекта успешно изпробва механизма за вземане на образци от повърхността на астероида Бену (TAGSAM или Touch-and-Go Sample Acquisition Mechanism), една роботизирана ръка, която ще му позволи да събере мострите, за да бъдат донесени и анализирани по-късно на Земята.

Според НАСА тестът е успешен и изпълнен по план. OSIRIS-REx, с помощта на инженери от Lockheed Martin, е показал пълната гама от движения на ръката си. „Огънато е рамото, лакътя и ставите на китката – всичко това, докато лети в пространството“, обясниха от космическата агенция. Успехът на теста бе потвърден от телеметричните данни и снимки, заснети от бордовата камера.

TAGSAM ще бъде от съществено значение за OSIRIS-REx, за да завърши мисията си. Космическият апарат ще използва роботизираната си ръка, за да събере няколко килограма прах и скални отломки от повърхността на Бену. Изследователите се надяват, че извадката от повърхността на богатата на въглерод космическа скала може да даде някои подсказки за началото на Слънчевата система и градивните елементи на живота.

OSIRIS-REx се очаква да достигне до Бену на 3 декември. Апаратът ще прекара две години там, в изучаване и картографиране на астероида с дължина от около 500 метра, преди да вземе окончателно извадката от повърхността му. Тогава ще се върне на Земята.

Астероидът Бену обикаля Слънцето по приблизително същата орбита като Земята. Според специалистите, има възможност от 1 към 800 до 1 към 2700 той да се удари в планетата ни след 160 години.

Космическият апарат се очаква отново на нашата планета през 2023 година.