Сондата Нови хоризонти може да е открила „стена“ от водород в края на Слънчевата система

Ивайло Красимиров

Учените успяха да надникнат малко зад ръба на Слънчевата система чрез сондата Voyager 1, но стана ясно, че няма да се получат много подробни  данни без последващ космически кораб.

Сега изследователите получават втори шанс да получат данни за това пространство. Космическата сонда Нови хоризонти (New Horizons) на НАСА продължи изследванията на „края“ на Слънчевата система, като откри нещо, което изглежда като „стена“ в самия край на Слънчевата система, където се събира междузвездният водород, когато се сблъсква със слънчевия вятър – с други думи, самия край на влиянието на Слънцето.

Изследователите го откриват, като заснемат 360-градусова снимка на ултравиолетовите емисии около сондата, разкривайки необичайна яркост (най-вероятно сгъстен водород), подобна на сигнал, открит още преди 30 години от мисията на Вояджър.

Няма гаранция, че това представлява водородна стена, но е трудно да се пренебрегва последователността когато се използват и данните от Вояджър. Може обаче,  да се получи доказателство в относително скоро време.

Екипът планира да наблюдава необичайния сигнал приблизително два пъти годишно, докато мисията „Новите хоризонти“ продължава. Изследователят Ранди Гладстон казва пред Gizmodo, че има шанс сондата да може да изобрази стената в близко време.

Все пак учените не очакват скоро да научат много повече. Въпреки, че New Horizons е сравнително бърз космически кораб, това ще отнеме още около три десетилетия, за да достигне позицията на Вояджър 1 в самия край на междузвездното пространство. И ако дотогава НАСА реши да не продължи програмата, този сигнал може да е без особено значение, пише изданието Gizmodo.