Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стана ясно как опитомените коне са се разпространили из цяла Евразия

31 юли 2024 г. в 09:30
Последно: 31 юли 2024 г. в 08:49

Преди около 4200 години хората са успели да интегрират конете в живота си. Тази промяна е довела до бързо увеличаване на броя на опитомените коне.

Това е повлияло значително на комуникацията и търговията в Евразия. И е улеснило културния обмен между отдалечени общества, пише IFLScience.

Научен екип, ръководен от Лудовик Орландо, директор на Центъра за антропобиология и геномика в Тулуза, е анализирал 475 древни конски генома.

Специалистите са проследили хронологията на опитомяването на конете.

Те са комбинирали радиовъглеродно датиране с ДНК секвениране, за да създадат подробна геномна времева серия, разкривайки генетичните промени, които са претърпели конете.

Пабло Либрадо от Института по еволюционна биология в Барселона коментира, че изследването е важно, защото помага да бъде разбран пътят на разпространение на конете извън района на тяхното опитомяване.

Реално с това е започнала една широкомащабна селекция и манипулиране на репродуктивните цикли на конете от ранни развъдчици.

Доказателствата сочат, че преди около 4200 години броят на домашните коне се е увеличил драстично, за да отговори на нарастващото търсене в цяла Евразия.

„Как е възможно такъв значителен брой коне да бъдат отгледани толкова внезапно в сравнително малък район за опитомяване, за да посрещнат нарастващото глобално търсене в началото на второто хилядолетие пр.н.е.?“, казва Людовик Орландо.

„Те контролираха размножаването на животните толкова добре, че почти наполовина намалиха времето между две поколения. Просто казано, те успяха да ускорят процеса на размножаване, като ефективно удвоиха продуктивността“, коментират специалистите, визирайки развъдчиците.

Този скок бележи началото на конната мобилност, която остава най-бързият сухопътен транспорт до XX век.