Затвори x
IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Стареенето се случва на три ясно разграничими етапа

11 декември 2019 г. в 08:30
Последно: 19 юни 2024 г. в 10:17

От гледна точка на биологичното стареене, тялото изглежда превключва предавките три пъти през нашия жизнен цикъл, показва ново изследване, като ключовите прагове са на около 34 години, на 60 години и на 78 години.

С други думи, сега имаме доказателства, че остаряването не е един дълъг, непрекъснат процес, който се движи с една и съща скорост през целия ни живот.

Резултатите от новото изследване могат да помогнат да разберем повече за това как телата започват да се разрушават, когато остаряваме, и как специфичните заболявания, свързани с възрастта – включително болестта на Алцхаймер или сърдечно-съдовите заболявания, могат да бъдат по-добре овладявани.

Същото проучване предлага нов начин за надеждно определяне на възрастта на хората, като се използват нивата на протеини (протеомът) в кръвта. Протеомът е целият набор от протеини, който е или може да бъде експресиран от геном, клетка, тъкан или организъм в определен момент.

„Чрез дълбок анализ на стареенето на плазмения протеом, ние установихме скокообразни промени по време на човешкия живот“, пишат изследователите в публикуваната статия.

„Тези промени са резултат от струпването на протеини движещи се по различни модели, което завърши с появата на три вълни на стареене.“

Екипът анализира данни от кръвната плазма на 4 263 души на възраст от 18 до 95 години, разглеждайки нивата на около 3000 различни протеини, движещи се през тези биологични системи, и действайки като моментна снимка на случващото се в тялото: от тях са открити 1379, които варират с възрастта.

Въпреки че тези нива на протеин често остават относително постоянни, изследователите откриват, че големи промени се наблюдават при отчитането на множество протеини в младата възраст (около 34 години), около късната средна възраст (60 години) и при старостта (около 78 години).

Защо и как се случва това все още не е ясно; но ако протеините могат да бъдат проследени до източниците им, това може да даде възможност на лекар например да ви предупреди, че черният ви дроб старее по-бързо от този на средния човек на вашата възраст.

Изследването също така подчертава връзката между стареенето и кръвта, нещо, което е забелязано и в предишни проучвания.

„Отдавна знаем, че измерването на определени протеини в кръвта може да даде информация за здравословното състояние на човек – състоянието на липопротеините например, говори за сърдечно-съдовото здраве“, казва неврологът Тони Уайс-Корей от Центъра за изследвания на болестта на Алцхаймер в Станфорд.

„Досега обаче, не беше оценено, че толкова много различни нива на протеини – приблизително една трета от всички, които разгледахме – се променят значително с напредването на възрастта.“

Изследователите успяват да създадат система, чрез която комбинацията от 373 избрани протеини в кръвта, може да се използва за определяне на възрастта на човек, с точност до около три години.

Интересно е, че когато системата се е провалила, като е определила възраст, която е твърде по-ниска от реалната на изследвания индивид, той обикновено е бил много здрав за своята възраст. И обратното, при грешка състаряваща индивида, той обикновено се е оказвал доста болен.

Друга констатация от изследването дава повече доказателства за нещо, което учените подозират отдавна: мъжете и жените остаряват по различен начин. От 1379 протеина, за които е установено, че се променят с възрастта, 895 (близо две трети) са значително по-определящи за възрастта на единия пол в сравнение с другия.

Това все още са ранни открития – изследователите казват, че всяко клинично приложение на базата на това откритие все още вероятно е отдалечено на разстояние 5-10 години – и ще отнеме много повече работа, за да се разбере как всички тези протеини са маркери за възрастта и дали в действителност допринасят за стареенето.

Все пак откритието дава възможност един ден да може да се получи кръвен тест, който да измери как остарявате, нормално, по-бързо или по-бавно от средното равнище на вашата възрастова група- поне на клетъчно ниво.

И колкото повече знаем за остаряването, толкова повече можем да направим, за да му противодействаме. Това би могло да бъде основа за всичко – от това да знаем какво да пием и ядем, за да добавим потенциално още няколко години живот, до идентифициране на лечение, за да се избегнат някои от най-тежките неприятности, свързани с възрастта.

„В идеалния случай бихте узнали, как практически всичко, което сте направили, начинът на вашия живот, влияе на физиологичната ви възраст“, казва Уайс-Корей.

Изследването е публикувано в списание Nature Medicine.