Странен бум на живи същества в океана, но учените не знаят защо

Преди бяхме убедени, че планктонът под въздействието на замърсяването и окисляването на океаните ще умира, което ще доведе до разрушаване на хранителните вериги в морските води.

Но последните изследвания сочат, че планктонът по някакви причини е започнал да расте буйно за последните десет години. Изглежда като добра новина, но не съвсем, тъй като биолозите не разбират защо се случва така.

Изследване, проведено от учените от университета „Джон Хопкин“, сочи десеткратно увеличение на броя на коколитофорите – едноклетъчни водорасли, и с толкова бързи темпове те са започнали да растат от началото на новия век.

„Нещо странно се случва, освен това много по-бързо, което опровергава всички наши хипотези“, казва Ананд Гнанадесикан, професор от университета „Джон Хопкинс“ и един от петимата автори на изследването.

Учените анализирали данните за ръста на планктона в северната част на Атлантическия океан и Северно море от средата на 60-те години на миналия век. В резултат се оказало, че увеличеното ниво на съдържанието на въглероден диоксид в океаните е станало причина за увеличението на популацията на коколитофорите.

Изображение от сканиращ електронен микроскоп на коколитофор, който има размери между 5 и 15 микрона – по-малко от една пета от дебелината на човешки косъм. © Amy Wyeth, Bigelow Laboratory for Ocean Sciences

Според Уилям Балч от лабораторията за океански изследвания Бигълоу в Мейн, съавтор на изследването, учените отдавна очаквали, че увеличената поради въглеродния диоксид киселинност на океана ще се отрази отрицателно на числеността на тези организми, но това не се случило.

„Коколитофорите типично по-бързо са се размножавали по време на по-топлите междуледникови периоди и получените от нас резултати съответстват на тези данни. Напълно е възможно те да могат да изиграят ролята на канарчето в мината и да покажат накъде се насочваме от климатологична гледна точка.“

„Това явно сочи големи измествания в екосистемата – казва Гнанадесикан. – Но ние още не разбираме какво конкретно е предизвикало такъв бум на ръста и не разбираме в какво се заключава причината на подобни измествания. Във въглеродния диоксид?“

Новото изследване, разбира се, е добра новина за съществата, хранещи се с коколитофори, но изобщо не е ясно дали такъв бърз растеж на планктона се явява полезен или вреден за планетата като цяло. И което е най-неприятно – новите резултати показват колко малко знаем за функционирането на сложните екосистеми.

Зелен свят