Стволови клетки се развиват по-бързо в космоса

Ивайло Красимиров

Стволови клетки от мишки, поставени на борда на безпилотен китайски космически кораб, се делят и възпроизвеждат значително по-бързо от други, отглеждани контролно на Земята, разкриха учените.

В статия, публикувана в списание Stem Cells and Development, екип ръководен от Хонг Ли от Академията за военни медицински науки в Пекин, описва подробно развитието на плурипотентни стволови клетки (iPSCs), произведени в специално проектиран биореактор на борда на Tianzhou-1, който стартира през април 2017 г.

Корабът, първи по рода си, успешно се скачи с орбиталната космическа лаборатория на Китай, Tiangong-2, два дни след старта. След това, през септември беше отстранен от лабораторията и подложен на редица навигационни обрати, за да се уверят, че е изгорял в атмосферата на Земята.

Преди това обаче Ли и колегите му са получили възможност да гледат с видео връзка на живо развитието на стволовите клетки на мишката.

Клетките са били кодирани, за да се диференцират в кардиомиоцити, клетките, които съставят сърдечния мускул. Учените съобщават, че те се диференцират и развиват „значително по-бързо в космоса” в сравнение с контролните клетки на Земята.

Разликата в постиженията, казват изследователите, се дължи на факта, че клетките на борда на Tianzhou-1 са в среда на микрогравитация, въпреки че все още няма обяснение защо се ускорява развитието им. Това е въпрос, който изисква спешен отговор поради причини, свързани с практичност и печалба, коментират в Китай.

„Разбирането как реалната микрогравитация в космическото пространство влияе върху функцията на стволовите клетки на млекопитаещите ще улесни бъдещи пътувания в космоса на хора“, пишат Ли и колегите му.

Преди това обаче има и други потенциални ползи, които могат да се получат чрез повтаряне и усъвършенстване на експериментите при следващи мисии.

„В бъдеще подобни експерименти със стволови клетки могат да помогнат за реализирането на персонализирани биоматериали за сърдечна тъкан и тест за наркотици по време на космически пътувания“, отбелязват изследователите.

Медицина · Орбита