Сякаш гледаш портите на Ада: първата в историята снимка на черна дупка

Първата снимка на черна дупка в историята. EHT Collaboration
Ивайло Красимиров

Има ги в екшън филмите и фантастиката, в комиксите и различни попхитове – черните дупки, космическите портали към Нищото, окриляват човешката фантазия откакто терминът се появява за първи път през 60-те години.

Фантазията беше необходима, защото за черните дупки съществуваха само художествени илюстрации и анимации. Досега. В сряда тази седмица, учените представиха пред света първата снимка на черна дупка.

„Никога не съм виждал тази зала толкова пълна – освен при кризи“, казва еврокомисар Карлос Моедас по време на пресконференцията в Брюксел, едно от няколкото места по света, на които беше представен резултатът едновременно.

Черната дупка се намира в центъра на галактиката Messier 87, накратко M87 и отстои на около 55 милиона светлинни години от Земята. Масата й е изчислена на около 6,6 милиарда пъти масата на нашето слънце.

Снимката изобразява не самата черна дупка, а по – скоро нейната сянка. Тъмен кръг вътре в осветен ринг с диаметър от порядъка на 100 милиарда километра.

Изграждането на това изображение е технически майсторско постижение. Учените казват, че това е все едно да фотографираш от Брюксел обект с размер на синапено семе, намиращ се в американската столица Вашингтон.

Пръстенът се получава благодарение на изкривяване на време пространството в резултат на гигантската гравитация на чурната дупка. Според учените вътрешният кант на ринга може да е акреционен диск, т.е. ротиращ се диск от материя, кръжащ около черната дупка. Можело обаче да бъде и т.нар. релативистичен джет, поток частици, изтрелван от супер масивни черни дупки в космическото пространство с невероятна скорост.

Засега изглежда, че снимката напълно се вписва в Теорията за относителността на Айнщайн.