Съвременните галактики се оформили преди 6 млрд. години

© NASA; ESA; Z. Levay and R. van der Marel, STScI; T. Hallas; and A. Mellinger

Геометрично правилните спирални галактики са се образували от странни по форма структури, които са присъствали в ранната Вселена, твърдят астрономи. Установено е, че галактиките имат тенденция към ръст и промяна на формата, но основната фаза на конструкцията им, имала място в най-ранните етапи от развитието на Вселената, оставаше загадка.

Изследователите твърдят, че основната маса на галактиките във Вселената е започнала да се формира едва няколко милиарда години след появата на Вселената (преди 13,7 млрд. години). Говорейки за спиралните галактики, към които се отнася и нашият Млечен път, учените твърдят, че те са придобили формата си преди около 6 млрд. г. Досега се смяташе, че това е било значително по-рано.

С помощта на данни, получени от космическия телескоп „Хъбъл”, група френски изследователи са установили, че върху формите на галактиките са оказвали влияние и други фактори, например поглъщането на по-малки галактики.

Според изследванията на учените сега са известни три типа галактики – елиптични, спирални и лещовидни. Има и четвърта група – неправилни или неопределени, които са уникални по своята същност и нито една не прилича на друга. Те са изпълнени с газ и прах и са много ярки поради активното образуване на звезди.

Група европейски учени под ръководството на Франсоа Хамър от Парижката обсерватория за първи път са провели мащабно изследване на видимите галактики. В обзора на изследователите са попаднали 116 местни галактики, разположени сравнително недалеч от Млечния път, и 148 далечни галактики. В резултат на изследването астрономите са стигнали до извода, че преди 6 млрд. години повечето съседни ни галактики са се различавали от начина, по който изглеждат сега.

„В миналото класификацията на галактиките би трябвало да бъде доста по-широка. Това означава, че в последните 6 милиарда години много галактики са се оформили до съвременния геометрично правилен вид. Може да се предположи, че в ранната Вселена всяка галактика е имала своя собствена форма”, казва Родни Серано, един от авторите на изследването.

Изследванията показват, че геометрично симетричните форми на галактиките са се оформили, преминавайки през серия сливания и поглъщания.

„Досега беше прието да се смята, че още преди 8 млрд. г. нашата Вселена е изглеждала така, както сега. Нашите изводи говорят за обратното”, заключава Серано.

Източник: CyberSecurity