Създадоха „жив и дишащ“ суперкомпютър

© Till Korten

Опитен образец на „жив и дишащ“ биологичен суперкомпютър са създали учени от САЩ, Холандия, Швеция и Германия, съобщава Science News.

След седем години работа учените подробно са описали математическия модел на суперкомпютър, работещ на принципа на жив организъм. Статията на изследователите е публикувана в сп. PNAS.

Авторите съобщават, че са успели да създадат успешно функциониращ опитен образец, който се отличава значително от другите прототипи. Главното му преимущество е малкият размер.

Неговият процесор е доста по-малък от процесора на обикновен компютър – само 1,5 см. Друго достойнство – поради използването на белтъци той не се нагрява и употребява минимум енергия. Суперкомпютърът работи на аденозинтрифосфат – химично съединение, което осигурява енергия на клетките на живите същества.

По думите на проф. Дан Николау (Dan Nicolau) от университета Макгил схемата на работа на суперкомпютъра е подобна на схемата на движение по градските улици. Подобно на начина, по който автомобилите се движат из града със собствено гориво, по каналите на микрочипа се придвижват молекули, но горивото за тяхното движение е аденозинтрифосфат.

Механизмът на снабдяване на молекулите с енергия в процесора е сравним с механизма на дишане. Тъй като всички процеси в чипа се управляват от биоагенти, суперкомпютърът не се нагрява по време на работа.

Авторите смятат, че тяхната разработка се явява първа крачка към ерата на „дишащите“ суперкомпютри, работещи на основата на живи клетки. С времето това ще помогне да се намалят както обемът на употребяваната енергия, така и размерите на компютрите, като значително се повиши производителността.

„Сега трябва да се развие идеята и да се направи по-практична, например чрез използването на различни биоагенти – казва проф. Николау. – Предстои да се решат редица задачи, главната от които е съвместяване на биологичния суперкомпютър с обикновения компютър за създаването на хибридна изчислителна система. Това, което доскоро изглеждаше фантастика, става реалност.“