Тайната за смъртта на динозаврите е разкрита, смята учен

7-themes.com
Ивайло Красимиров

Според теорията на всеки 27 милиона години Земята преживява масово измиране. Един физик смята, че причината е неоткрита досега планета на ръба на Слънчевата система.

През 1985 г. Даниел Уитмайер я нарича „Планета Х“. Дотогава на науката бяха известни девет планети, в това число Плутон, а следващата трябваше да е номер десет. Намиращата се далеч в покрайнините на Слънчевата система „Планета Х“, според неговата теория, трябваше да е причината за периодичните масови измирания на Земята.

През януари 2016 г. астрономите съобщиха за нови индикации за съществуването на неоткрит досега газов гигант в тъмния край на Слънчевата система. Те го нарекоха „Планета девет“, защото междувременно Плутон не се смята за планета.

Новите данни наелектризираха Уитмайер, който публикува нова студия в специализираното издание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society . В него той разяснява защо неговата теория, първоначално публикувана през 1985 г. в Nature, е възможна. И че всъщност наличието на неизвестна досега планета е много добро обяснение на периодичните масови измирания.

Небесното тяло обикаля около Слънцето в леко наклонена орбита в сравнение с другите планети. На всеки 27 милиона години то пресича Пояс на Кайпер по такъв начин, че започва да изпраща комети в посока Слънцето и Земята. Пояс на Кайпер е ивица, изпълнена с множество обекти с различна големина далеч отвъд орбитата на Нептун, най-външната планета в Слънчевата система. Според разглеждания модел, планетата предизвиква кометен дъжд периодично, който обаче навлиза в максимум на всеки 27 милиона години.

Смъртоносен кометен дъжд

Тези комети не просто падат на Земята, те затъмняват Слънцето, предизвиквайки по този начин фундаментални последствия за климата. Така кометните дъждове причиняват периодични масови измирания, защото не всички видове успяват да се приспособят към променените условия.

Изследователи и палеонтолози са датирали масовите измирания на Земята до стотици милиони години назад. Според тях е имало няколко събития довели до масово измиране, но също и многократни случаи на подобни явления с по-малък ефект.

Така е ставало на всеки 26, 27 милиона години, но също и междувременно. Периодичността от 27 милиона години се е утвърдила за последните 500 милиона години, пише Уитмайер.

Според изчисленията на учените, непознатата планета може да е до пет пъти по-тежка от Земята и сто пъти по-отдалечена от Слънцето в сравнение с нашата планета. Тези числа обаче не пасват съвсем на профила на „Планета девет“, направен от Константин Батигин и Майкъл Браун от Калифорнийския технологичен институт в Пасадена в началото на 2016 г.

Планета Х = Планета IX?

По техните изчисления масата на огромната газова планета е повече от десет пъти по голяма от тази на Земята, а тя е до хиляда пъти по – отдалечена от Слънцето. Така нейната орбита би била чувствително по-голяма от калкулациите на Уитмайер.

Във всички тези изчисления все още има много неизвестни. Засега няма категорични доказателства за съществуването на хипотетичната девета планета. Астрономите дори още нямат име за нея, което също не е лека задача, заради множеството отхвърлени до момента предположения.