Толкова далече, толкова от близо: фантастични кадри от ровъра на Марс

SPACE-MARS-NASA
Ивайло Красимиров

Ровърът Curiosity събира информация за Марс от 2012 г., но дори сега не спира да ни изненадва с атрактивни снимки от околната среда. Най-новите снимки могат спокойно да бъдат от някой национален парк в САЩ. Приликата със скалите да кажем на Гранд Каньон е фрапираща.

На 8 септември, малко преди началото на нова сесия по събиране на скалист материал, ровърът взе на фокус върховете Мъри на Марс. Те се издигат над ерозиралите остатъци от песъчливи скали. Тънките пластове, от които са изградени скалите, се виждат добре.

SPACE-US-NASA-MARS-CURIOSITY: Върховете Мъри - ясно се виждат пластовете, от които е изградена скалата

SPACE-US-NASA-MARS-CURIOSITY: Върховете Мъри – ясно се виждат пластовете, от които е изградена скалата

От около месец Curiosity се държи близо до върховете Мъри, после ще приближи до връх на име Маунт Шарп, в чиято близост ровърът беше приземен преди 4 години. Маунт Шарп е с височина от около 5 км и се намира по средата на кратера Гейл, който е с диаметър 150 км.

През април 2015 г. Curiosity намери доказателства, че дори сега има течаща вода на Червената планета. Заради нея на повърхността на Марс, по точно в горните 5 см от нея, вечер се образува своеобразна солена луга, която сутрин се изпарява отново. Според учените, наличната вода е прекалено малко за наличието на живот и температурите са прекалено ниски.

SPACE-US-NASA-MARS-CURIOSITY

Потвърждение за наличието на течаща вода на Марс дойде през септември 2015 г. от космическата сонда „Mars Reconnaissance Orbiter“, която кръжи в орбита на планетата от 2006 г. Наличието на течаща вода се възприема от учените като най-важната предпоставка за възникването на живот. Затова и доказателството е толкова важно.

Засега обаче не са открити никакви индикации за наличието на живот на Марс. Още снимки от Curiosity можете да видите тук.