Трудности пред лунното земеделие

закони на Луната
© David R. Scott/NASA
Ивайло Красимиров

Ново проучване казва, че отглеждането на растения на Луната е възможно. Но причинява огромен стрес върху растенията. Изследователите публикуваха своите открития в Communications Biology. Това е първото проучване, което показва успех в отглеждането на растения в лунна почва, върната от мисиите на Аполо преди години.

Поради нивото на стрес, което изпитват растенията, учените казват, че земеделието на Луната няма да се случи скоро.

Едно от най-големите усилия на НАСА в момента е да върне хора на Луната. Космическата агенция вече работи с някои компании за създаване на нови луноходи и ще изпрати космически кораб около Луната по-късно тази година.

Но ако някога искаме да напреднем до точката на основаване на заселнически колонии на Луната, трябва да можем да осигурим издръжката на хората, които ще живеят там.

Ето защо учените са прекарали безброй часове, дни и дори години, опитвайки се да отглеждат растения в лунна почва. Но сега, когато доказахме, че растенията могат да растат на Луната, трябва да се справим с друг труден проблем. Улесняване на този растеж на растенията.

Може да звучи глупаво да се тревожим за това колко стрес поема едно растение. Но всъщност това е много сериозен проблем. Дори когато говорим за саксийни растения в дома си, има начини да ги стресираме. Този стрес може да доведе до по-слаб растеж и слаба реколта, както и до други проблеми с растението. Ако ще използваме земния живот, за да подпомогнем генерирането на поддържане на живота и храна на Луната, трябва да намалим тези нива на стрес.

Почвата на Луната не прилича на почвата, която можете да намерите на Земята. На Луната тя е по-остра, по-абразивна и не съдържа никакви органични елементи.

Освен това има определени химически състояния в лунната почва, които просто няма да намерите в почвите на нашата планета. И тук дори не вземаме предвид слабата атмосфера и радиацията, която непрекъснато бомбардира Луната.

Така че, да, макар да изглежда възможно да се отглеждат растения на Луната, има още много работа, преди растения да заемат лунната повърхност. Изследователите казват, че растенията са пораснали, но не са се справили много добре.

„Имаше признаци на нисък обем и компрометирана реколта, бавен растеж и дори известно обезцветяване. Всичко това е признак, че растението е изключително стресирано“, пишат авторите на изследването.

Така че, преди да започнем да засаждаме растения на Луната, ще трябва да решим редица проблеми. Особено ако искаме да можем да отглеждаме растения в местни лунни почви. В противен случай ще трябва да намерим начини да преместим хиляди и хиляди килограми земна почва към лунната повърхност. Което би било изключително скъпо и отнемащо време начинание.

Все пак отглеждането на растения на Луната е благородна идея и има смисъл в голямата схема. Растенията осигуряват кислород, който може да се използва за създаване на атмосфера, годна за дишане в лунните колонии. Освен това растенията могат да осигурят храна за астронавтите и колонистите, живеещи на Луната.

Това би помогнало за намаляване на разходите за доставяне на храна и кислород от Земята до тези лунни колонии.

Все пак още сме доста далече от постигането на нещо подобно. Това ново изследване е огромна стъпка в правилната посока, без съмнение. И ще бъде интригуващо да видим къде учените ще предприемат тези опити по-нататък. Може би, ако имаме достатъчно късмет, те ще намерят начин да отглеждат надеждно растения на Луната. Ако не, космическата колонизация ще бъде ужасно скъпо начинание.