Тъмната материя е виновна за разкъсването на звездите

© NASA/JPL/Caltec

Изследователи смятат, че същото вещество, което задържа галактиките заедно, може да разкъсва звездите на части.

Изследването, дело на американски учени, е публикувано в сп. Physical Review Letters.

Звездите светят поради протичащите в тях реакции на термоядрен синтез – превръщането на ядрата водород в ядра на по-тежки елементи. Енергията, отделяна при това, не позволява на звездите да колапсират. Когато цялото гориво се изразходва, звездата колапсира под действието на собствената си гравитация.

В зависимост от началната маса на звездата тя или се свива до размери на бяло джудже, вмествайки масата на Слънцето в размери на Земята, или се взривява като свръхнова.

Белите джуджета обаче също могат да се взривяват, образувайки свръхнови от тип Ia, за което им е необходимо да намерят източник на допълнителна маса. Преди изследователите смятаха, че те могат да „крадат“ вещество от звезди компаньони. И все пак според наблюденията около половината от свръхновите от тип Ia никога не са имали компаньони. В новото изследване учените смятат, че източник на недостигащата маса може да е тъмната материя.

Тъмната материя съставя по-голямата част от веществото на Вселената, но взаимодейства с „обикновената“ материя само гравитационно. Ако се предположи, че в белите джуджета има много тъмна материя и нейните частици могат да взаимодействат помежду си, това може да е достатъчно за взрива на джуджето.

За проверка на хипотезата учените предлагат да се наблюдават свръхнови от типа Ia в региони, където е съсредоточена много тъмна материя. Ако се окаже, че звездите, от които те са се образували, се отличават по маса или размер от очакваното, то има основания да се смята, че именно тъмната материя им е придала допълнителна маса.

Изследователите смятат, че такава теория може да се окаже правдива, но нейното доказателство е свързано с определени трудности. Основният проблем се състои в това, че все още никой не знае от какви точно частици се състои тъмната материя.