Учените признаха смъртта на сондата „Фила“

© ESA/ATG medialab

Европейските учени смятат, че няма никаква възможност да възобновят контакт със сондата „Фила“, която се намира на повърхността на кометата Чурюмов-Герасименко, и повече няма да се опитват да осъществят връзка с нея.

Учените от Германския център за авиация и космонавтика (DLR) обявиха край на работата по установяване на връзка с космическия спускаем модул „Фила“, който спря да отговаря след кацане на повърхността на кометата Чурюмов-Герасименко.

„За съжаление вероятността от възстановяване на контакт на центъра за управление на DLR c „Фила“ е практически равна на нула и ние повече няма да ѝ изпращаме команди“, казва ръководителят на проекта Щефан Уламек. По думите му ще бъде чудно, ако модулът отново влезе във връзка след престоя, както се е случило по-рано.

След кацането на „Фила“ през ноември 2014 година и няколко дни работа на повърхността на кометата инженерите на ESA и DLR бяха принудени да изпратят модула в спящ режим заради неуспешното кацане, оставяйки го в крайна тъмнина и почти неосветен процеп, което се отрази негативно на зареждането на слънчевите батерии.

През юни 2015 година „Фила“ неочаквано влезе във връзка, но буквално след няколко седмици връзката за пореден път бе загубена и специалистите прекараха последните 7 месеца в опити да я възстановят.

Според Уламек инженерният екип на „Фила“ почти 100% е сигурен, че един приемник и един предавател на апарата са излезли от строя, и че двете други антени или са попаднали в грунта, или работят с прекъсване. По-конкретно учените смятат, че в момента модулът е покрит със слой прах и на кометата е прекалено студено за неговата работа.

За времето на своята работа модулът е предал на Земята множество снимки и е получил проби от повърхността чрез пробиване. Освен това сензорите на апарата са открили в атмосферата на кометата атоми въглерод, без който животът е невъзможен.

Сондата „Фила“ беше изпратена към кометата 67P Чурюмов-Герасименко заедно с апарата „Розета“. Кацането на повърхността на кометата беше извършено на 12 ноември 2014 година. Това е първото меко кацане на тяло от Земята върху ядрото на комета.