Стонове на дъното на Марианската падина (АУДИО)

Учените от американското Национално управление за океански и атмосферни изследвания (NOAA) са измерили нивото на шум в Марианската падина, съобщава Science Daily.

Проектът има за цел да установи базовото ниво на фонов шум в най-дълбоката точка на Тихия океан – Бездната Чалънджър в Марианската падина.

Създаваният от човека шум постоянно нараства в последните десетилетия. Учените се надяват, че тези записи ще им позволят в бъдеще да определят дали нивото на шум продължава да расте и как може той да повлияе на морските животни, които използват звук за общуване и навигация.

Учените спуснали хидрофон в титанова обвивка на дълбочина повече от 10 000 метра. В продължение на 23 дни устройството непрекъснато записвало звуците на дъното на океана. Изследователите били удивени от това, което чули.

„Мислехме, че най-дълбоката част на океана е едно от най-спокойните места на Земята – казва Робърт Дзиак, океанограф от NОАА и ръководител на проекта. – И все пак там съществува почти постоянен шум. Сред околните звуци доминира звукът на земетресения, а също различни стонове на беззъби китове и шум на тайфуни.“

Овен това хидрофонът записал звуци на корабни витла. В началото на 2017 година хидрофонът отново ще бъде спуснат в Бездната Чалънджър за по-дълго време.

Марианската падина се намира в западната част на Тихия океан и е най-дълбокото от известните места на Земята. Според последни данни нейната дълбочина е 10 994 метра.