Уловиха сигнал от 4 млрд. светлинни години

© H. Schweiker/WIYN and NOAO/AURA/NSF

Осъществяването на контакт с представители на извънземни цивилизации е мечта на много хора и сюжет на редица фантастични произведения.

За съжаление наличните средства за комуникация на хората засега все още изключват възможност за такива контакти, но това не прекършва ентусиазма на учените да „слушат“ дълбините на Космоса в надеждата да открият сигнал с извънземен произход.

През 2007 година радиотелескопът на обсерваторията Паркс в Австралия неочаквано започнал да приема доста необичайни радиоимпулси, чийто произход учените още не могат да обяснят и които, преди да попаднат на Земята, са преодолели разстояние от 4 милиарда светлинни години.

През следващите години телескопите Паркс продължавали устойчивото приемане на споменатите радиосигнали. Но колкото и да е парадоксално, този телескоп бил единствения на Земята, който ги получавал. Това накарало учените да смятат, че източник на тези сигнали е оборудването на самия телескоп или това е отражение на радиосигнал, чийто източник се намира на Земята.

И все пак съвсем наскоро радиотелескопът на обсерваторията Аресибо в Пурто Рико също приел същия сигнал, което вече може да се приеме като доказателство за извънземния му произход и което позволило по-точно да се определи посоката и разстоянието до неговия източник.

В обсерваторията Аресибо се намира радиотелескопът с най-голямата засега антена. Основната му задача е търсенето на радиосигнали, идващи от дълбините на космическото пространство, а събраните данни се предават за анализ и изследване.

От ноември миналата година телескопът внезапно започнал да регистрира радиосигнал, получил обозначението FRB 121102, с продължителност на импулсите три милисекунди. Това и други характеристики на радиосигнала позволили на учените да направят изводи, че сигналът FRB 121102 е същият, който приема и обсерваторията Паркс от 2007 година.

Изучавайки кратките импулси на радиосигнала, учените изчисляват стойността на неговия параметър, наречен дисперсия. Същността на този параметър е в това, че когато радиовълните се сблъскат с препятствие от рода на прах и по-големи частици с отрицателен електрически заряд, скоростта на разпространението им се забавя.

С данните за средното ниво на стойността на дисперсията на радиосигналите учените изчисляват приблизителното разстояние до източника.

Търсенето на извънземни цивилизации не бива да храни големи надежди за открития радиосигнал. След изучаването на всичките му параметри учените са стигнали до извода, че неговият източник е обект с голяма плътност, вероятно неутронна звезда или необичайна черна дупка.

Но знаейки точните параметри на радиосигнала, към тази точка на небето ще бъдат насочени и други радиотелескопи, разположени в различни ъгълчета на земното кълбо, което ще позволи изучаването на това явление. Това ще позволи да се уточнят местоположението, разстоянието и характерът на източника на радиосигнала.