В данните за Големия взрив имало грешка

Небето в различни диапазони.
© ESA, Planck colloboration

Специалистите от Института за перспективни изследвания на Принстънския и Нюйоркския университет са открили системна грешка в данните от телескопа „Планк” на честота 217 гигахерца.

Това може да обясни разминаването между новите данни и резултатите от предишни наблюдения на реликтовото лъчение, обясняват в статията си авторите.

Повторен анализ на материалите от „Планк” показал, че на показателя на детектора на честота 217 гигахерца влияели показанията на детектора, настроен на друга честота. Теоретично телескопът трябвало да води наблюдения в девет различни диапазона. Практически на изображението, получено в този диапазон, са повлияли „картините”, получени в други диапазони.

Причината за това е системата на охлаждане, смятат авторите на изследването. Детекторите са регистрирали както интензивност на микровълновото лъчение, така и неговата поляризация.

Астрофизите тогава заявиха, че данните от новия телескоп се отличават от предишните. Работещите над анализа на резултатите от наблюденията на „Планк” астрофизици предположиха три възможни причини – или предишните наблюдения не са били съвсем коректни, или „Планк” има системна грешка, или не е съвсем коректен самият космологичен модел, въз основа на който се интерпретират данните за реликтовото лъчение.

Третият вариант бил най-привлекателен за физиците, но новото изследване го поставя под съмнение.

От Европейската космическа агенция (ESA) заявили, че откритата от американските им колеги грешка не обяснява всички разлики. През 2014 г. данните от „Планк” ще бъдат преразгледани с отчитане на новата информация. В предишен отчет на ESA се казва, че именно на честота 217 гигахерца детекторите на телескопа не са преминали всички необходими за калибрирането им тестове.

„Планк” е позволил на астрофизиците да получат най-детайлната информация за структурата на реликтовото лъчение. То е възникнало, когато изстиващата след Големия взрив Вселена е станала достатъчно прозрачна. Характеристиките на реликтовото лъчение, неговата поляризация, интензивност и разпределение позволяват на учените да правят изводи за ранната Вселена, отбелязва Lenta.ru.