В САЩ ще съживяват мъртви мозъци

Public Domain

Американската биотехнологична компания Bioquark планира да докаже, че мозъчната смърт не е необратима. За тази цел изследователите разработват технологии за „възкресение“ на главния орган на човешкия организъм, пише Daily Mail, цитиран от Lenta.ru.

За перспективите на този замисъл разказва ръководителят на компанията Айра Пастор (Ira Pastor).

„Макар че хората са лишени от особени възможности за регенерация на централната нервна система, много видове (амфибии, планарии и някои риби) могат да ремонтират и оживяват участъци от своя мозък и неговите стволови части дори след опасни за живота травми“, казва той.

Пастор и колегите му са стартирали проекта ReAnima – за да изследват потенциала на последните биомедицински технологии за „реанимация“ на главния мозък. Учените започват клинични изпитания с участието на хора, които в САЩ и Великобритания официално са признати за мъртви, но продължават да се поддържат във вегетативно състояние.

Вече е получено разрешение за първия етап от клиничните изпитания. Изследователите ще работят с група пациенти на 15–65 години, изпаднали в мозъчна смърт поради черепно-мозъчна травма.

С помощта на пептиди, стволови клетки, лазери и стимулиране на нервите учените ще се постараят да постигнат съживяване на мозъчните тъкани.

Първите резултати се очакват още след два-три месеца. Изследователите се надяват да наблюдават на томограф симптомите на оживяване на границата на горния отдел на гръбначния мозък и долната зона на мозъчния ствол (този участък отговаря за дишането и сърцебиенето).