Вече ще стреляме по астероиди

Така ще изглежда космическата пушка, която ще стреля по астероиди, за да ги изучава. Youtube
Димитър Димитров

Знаете ли фразата „Първо стреляй, после задавай въпроси“?

Е, новата концепция за космическа пушка я преобръща – самото стреляне е задаване на въпроси. Мисията на НАСА за пренасочване на астероиди (Asteroid Redirect Mission) цели да изпрати робот на астероид.

На този робот ще има прикачена пушка, която ще прострелва космическата скала от упор.

Първо, роботът ще огледа повърхността на астероида. След това ще насочи пушката, чийто изстрел може да направи три неща. Първият вариант е да бъде изстрелян снаряд, който се счупва при сблъсък с повърхност с определена здравина. По този начин учените ще разберат точно колко твърд е астероидът.

Втората опция е снарядът да е във формата на еластична топка. След отскачането ѝ изследователите ще изчислят траекторията и така ще придобият представа за здравината на астероида. Третият вариант е да стреляме така, че да се получи кратер. В зависимост от големината на кратера ще станат ясни здравината и плътността на космическото тяло.

Крайната цел на тези сложни процеси е НАСА да донесе подходящо парче от астероид, за да бъде изучено и след това изпратено… на Луната.

Мисията понася някои критики извън НАСА. Хората очакват кацане на Марс, а това определено не е толкова величествено. Но подобна мисия би имала голям смисъл за изучаването на астероиди и космически обекти.

От НАСА казват, че пътешествието на робота ще демонстрира ефективността на отбранителните ни техники, когато става въпрос за защитаване на цялата планета от потенциално опасни астероиди. И въпреки че преди се обсъждаше евентуално поразяване на астероиди с ядрени бомби, може би наистина е по-добре да започнем с нещо, което не е забранено с международни договори.

Вижте как изглежда концепцията:

Popular Science

Футурология