Ръководство по кръстосване на животни с хора

Рixabay.com

След като в началото на февруари властите на Великобритания за първи път в Европа разрешиха генното модифициране на човешки ембриони с технологията CRISPR/Cas9, вътрешното министерство на страната е публикувало ръководство за изследователи, занимаващи се с отглеждане на човешки органи в животни или използване на хибридни същества за изучаване на методите за лечение на човешки болести.

Документът е подготвен въз основа на консултации с Управлението по използване на човешки тъкани, Управлението по оплождане и ембиология на човека и Академията на медицинските науки на Великобритания.

В ръководството става дума за това, експериментите в посочената област да бъдат разделени на категории по степен на тяхната нееднозначност. Нисък приоритет отсега нататък ще бъде отдаван на изследвания, които вече са станали „обичайни“ – като използването на мишки с човешки тумори за изучаване на въздействието на лекарства.

Висок приоритет се установява за експерименти, за които е необходимо да се докаже тяхната научна ценност и етична приемливост. В този случай става дума за опити върху примати, трансплантация на тъкани на човешки мозък в животни или създаването на животни, напомнящи по облик на човека.

За такива експерименти занапред ще се изисква обоснование в какво се състои тяхната полза за здравеопазването. В резултат учените ще могат на законни начала да провеждат опити върху животни, имащи мозък, „аналогичен на човешкия“, или с използването на човешки клетки и сперматозоиди в животни.

Опростяването на правилата по създаване на хибриди между човек и животни ще направи Великобритания световен център по такива изследвания, които ще могат да доведат до големи открития, насочени към ликвидиране на дефицита на донорски органи, отбелязва The Times. Изданието пояснява, че новите технологии ще помогнат в бъдеще да се отглеждат органи по индивидуална поръчка на овце или свине.

През януари тази година стана известно, че китайските специалисти са създали генномодифицирани маймуни, които демонстрират симптоми, характерни за хора с разстройства от аутистичен характер.

Експериментът е започнал през 2010 година, когато група учени от шанхайския Институт по невронауки при Академията на науките на Китай с помощта на генно инженерство са създали макаци – носители на човешкия ген MECP2. Хората, които притежават двойно копие на този ген, а също така носителите на определени мутации в този ген демонстрират симптоми на аутизъм.

Учените са вградили гена MECP2 в яйцеклетки на макак преди оплождане. Получените ембриони след това били присадени на женски макаци. В резултат се родили осем генномодифицирани маймуни, които имали от едно до седем излишни копия на MECP2. Освен това няколко маймуни се родили мъртви – изследванията установили, че при тях излишните копия се появили в мозъка.

Година по-късно поведението на маймуните започнало да демонстрира признаци на аутизъм – животните тичали в кръг по странен начин. Ако пътят на такава маймуна бил препречен от друга маймуна, тя или скачала през нея, или завивала, но след това се връщала в кръга.

Серия тестове установили, че всички генномодифицирани маймуни, получени при експеримента, демонстрирали поне един синдром на аутизъм, например повтарящи се движения или асоциално поведение. При това симптомите се проявявали най-силно при мъжките маймуни – точно както и при хората с нарушения в гена MECP2. Но резултатите не убедили рецензентите – през 2013 година изследването, написано по материали на експеримента, не било прието за печат.

Учените продължили работа и пристъпили към създаването на второ поколение макаци. Когато маймуните били на 27 месеца – преди достигането на полова зрялост – учените взели тестиси от самците и ги довели до състояние на възрастна особа. След това тестисите били присадени на гърба на кастрирани мишки.

Получената по този начин сперма била използвана за оплождане на яйцеклетки, взети от обикновени макаци, неподложени на генно инженерство. Роденото потомство на възраст 11 месеца също започнало да проявява асоциално поведение.