Британия одобри опитите с човешки ембриони

© Dr. Vilas Gayakwad / Wikimedia Commons

Правителството на Великобритания официално разреши на група генетици от института „Франсис Крик“ да провежда опити върху човешки ембриони и яйцеклетки, използвайки универсалния геномен редактор CRISPR/Cas9, съобщава пресслужбата на британското издание Nature.

В началото на март 2015 г. в научните кръгове започнаха да пълзят слухове, че редица китайски учени и техните американски колеги вече са провели серия опити по редактиране и замяна на гени в дефектни човешки ембриони, за което в Nature разказали няколко неназовани молекулярни биолози.

През април тези слухове се потвърдиха: китайски генетици под ръководството на Цзюнцзю Хуан (Junjiu Huang) от университета Сун Ятсен в Гуанджоу публикуваха статия в сп. Protein & Cell, в която описаха резултатите като цяло доста неуспешни опити да се адаптира бързо набиращата популярност система за редактиране на генома CRISPR/Cas9 за манипулация на човешката ДНК.

През септември миналата година британските генетици поискаха официално разрешение от властите за провеждане на аналогични експерименти, които – по думите им – трябва да ни помогнат да разберем как да се борим с безплодието и редица други наследствени и нелечими днес болести.

Управлението по ембриология и изкуствено оплождане (HEAF) на Великобритания е взело решение да разреши на Кейти Ниакан (Kathy Niakan), автор на тази инициатива, и на нейните колеги да провеждат такива опити.

Подобно разрешение е първото в света публично одобрение от страна на правителство и регулаторни органи за експерименти с редактиране на човешкия геном.

Според Ниакан първите опити ще бъдат насочени към изучаване на ранните етапи на развитието на зародиша, затова учените ще променят работата на тези гени, които се „включват“ най-рано. Седем дни след оплождането експериментите ще бъдат прекратени и ембрионите – унищожени.

Представителите на института, запитани от Nature, са приветствали решението на HEAF, но екипът на Ниакан трябва да получи одобрението на местния комитет по етика на провеждането на експерименти, преди учените да пристъпят към тяхната реализация.

Генетика · Наука