Виаграта може да има антиракови свойства

Виаграта и подобните на нея лекарства може да притежават неочаквано добри противоракови и противобактериални свойства благодарение на това, че блокират работата на някои белтъци, които се използват от микробите и раковите клетки.

Статията на учените е публикувана в сп. DNA and Cell Biology.

„Препарати от рода на целебрекс и виагра лесно може да се закупят практически във всяка аптека и те се смятат за относително безопасни. Потенциалните плюсове от тяхното използване, ако описаните в статията експерименти са приложими на практика, могат да предизвикат обрат в науката.

Според идеята те може да се използват за потискане на „трайни“ инфекции, унищожаване на рак и лечение на невродегенеративни заболявания, като се започне с Паркинсон и се завърши с Алцхаймер и Хънтингтън“ коментира откритието Карл Райс, главен редактор на изданието.

Екип молекулярни биолози под ръководството на Лоуренс Буут от университета на Вирджиния в Ричмънд (САЩ) направили откритието съвсем случайно – първоначално учените искали да анализират данните, събрани по време на изследване и експерименти с белтъка HSPA5.

Той се отнася към категорията т.нар. шаперони – специфични клетъчни ензими, които отговарят за правилното „сгъване“ на наскоро събрани белтъчни молекули и тяхното транспортиране. В последните години биолозите все по-често откриват, че нарушенията в работата на HSPA5 и други молекули от този клас са свързани с цяла редица болести, рак и прочие проблеми със здравето.

Изучавайки резултатите от експериментите, свързани с HSPA5, авторите на статията обърнали внимание, че върху  работата на този белтък много силно влияе експерименталният препарат OSU-03012, създаден на базата на противовъзпалителното лекарство целекоксиб (целебрекс). Доскоро това вещество преминавало клинични изпитания в качеството на противораков препарат, но в последните години неговата проверка била спряна.

Заинтересували се от OSU-03012, Буут и колегите му провели серия собствени експерименти, в рамките на които изяснили, че комбинацията на това вещество и виагра или други подобни на нея молекули практически напълно потиска събирането на молекули HSPA5, карайки ги бързо да се разрушават. Което е най-интересно, тази смес работи не само в човешки клетки, но и в бактерии, чийто белтък DnaK по структура е много подобен на HSPA5.

Както показали следващите опити, потискането на работата на HSPA5 носи редица потенциално полезни последствия – например бактерии, включително възбудителите на гонорея и сифилис, стават по-уязвими към действието на антибиотици, а раковите клетки губят неуязвимост към химиотерапия.

Освен това комбинацията между виагра и OSU-03012 забавя натрупването на „белтъчен боклук“ в невроните. Неговата поява предизвиква болест на Алцхаймер и други невродегенеративни разстройства.

Буут и колегите му подчертават, че всички тези поразителни резултати са само продукт на лабораторни изследвания, които тепърва предстои да се потвърдят в хода на клинични изпитания.

Поради тази причина те съветват да не тичаме в аптеката за виагра и целебрекс днес, а да почакаме приключването на проверката на тяхната безопасност и ефективност в близките години.