Високочестотни колебания в мантията на Земята

Johan Swanepoel/Flickr

Геофизици от Кеймбриджкия университет (Великобритания) са представили свои оценки на честотата на разпространение на смущения в мантията на Земята. Тези смущения се оказали десет пъти по-високи, отколкото са смятали учените преди.

Изследването е публикувано в сп. Nature Geoscience, съобщава сайтът на учебното заведение.

Периодично разпространяващите се смущения на плътността в мантията на Земята имат дължина на вълната около хиляда километра и амплитуда един километър.

През последните 30 години изследователите са смятали, че дължината на мантийните вълни е десет пъти по-голяма, а техният пик – двойно по-висок.

Учените са стигнали до своите изводи, като анализирали 2010 особености, свързани със сеизмичната активност на  дъното на океаните. Движенията на мантията във вътрешността на Земята се сравнява от учените с движението на йо-йо.

Разпространението на вълни във вътрешността на мантията се изчислявана милиони години. За това време смущенията може да водят до изменение на топографията на земната повърхност, по-конкретно към поява на нови планини, неизменности (с височина и дълбочина около сто метра) и вулкани, а също и до земетресения.

Новото изследване е установило, че вълновите смущения в мантията имат доста по-голяма честота, отколкото смятаното по-рано. Последните могат да оказват голямо влияние на процесите, водещи до възникването на земетресения и вулкани на местата, намиращи се в центровете на литосферните плочи (например на Хавайските острови).

Работата на учените може да се окаже полезна за търсенето на въглеводородни находища и прогнозиране на дългосрочни глобални климатични изменения.

В началото на май учените са установили, че причина за аномално високата електропроводимост на мантията на дълбочина от 40 до 100 километра е дехидратацията на хлоритите.

Мантията, образувана от горещи силикатни породи, е разположена между кората и ядрото на Земята. Нейната дебелина е три хиляди километра.