Водни кристали или доказателства за някогашен живот на Марс?

NASA
Ивайло Красимиров

Миналия месец изследователският роувър на Марс изпрати снимки до Земята със странни вдлъбнатини на Червената планета. НАСА заяви, че маркировките са доказателство за древни водни кристали. Един учен обаче вярва, че формациите са доказателство за древен извънземен живот.

През август 2012 г. „Curiosity“ се приземи на повърхността на Марс. Мисията на роувъра е да направи снимки на повърхността на Марс и да ги изпрати обратно на Земята за по-нататъшен анализ. По-рано тази година НАСА получи образи от изследователския роувър на странни скални образувания от район на Марс, наречен хребет Вера Рубин. Снимките показват малки вдлъбнатини на скалата, които изглеждат подобно на древните кристали, открити на Земята.

„Тези форми са характерни за гипсовите кристали“, казва Санджеев Гупта, член на научния екип на роувъра Кюриосити в Импириал Колидж, Лондон. „Те могат да се образуват, когато солите се концентрират във вода, например в изпаряващо се езеро“.

Бари Е. ДиГрегорио, почетен изследовател в Бъкингамския център за астробиология в университета в Бъкингам обаче, не е съгласен с тази оценка. В имейл до Newsweek ветеранът астробиолог обяснява как вдлъбнатините вместо това могат да бъдат доказателство за древна морска дейност на Марс, датираща от времето, когато планетата е имала няколко езера преди милиарди години. Заедно с други двама колеги, Ди Грегорио подготвя научна разработка по темата.

„Такива образи, тези знаци, не са били намирани на Марс досега“, казва ДиГрегорио за Daily Star. „Едно от нещата, които ме учудиха веднага, беше защо НАСА напусна района на такава мисия толкова бързо.“

Междувременно от НАСА отговориха така – „Следите“, които са в основата на това разискване, всъщност са много по-малки от това, което изглежда на снимките и те всъщност са само с размера на сусамово семе.

Агенцията вярва, че странните форми са вторични продукти на кристалните образувания в скалата и сочи към подобни кристали, които се намират тук на Земята, които носят удивителна прилика с това, което ДиГрегорио вярва, че са чужди отпечатъци

Районът Вера Рубин, разположен на връх Шарп, се откроява като „устойчива на ерозия формация“, според НАСА. Според учения от проекта „Кюриосити“, Ашвин Вазавада, малките вдлъбнатини са уникални и може да са доказателство за това, че е имало солена вода на Червената планета, докато повечето предишни свидетелства за водата на Марс предполагат, че тя е била сравнително прясна, не солена вода.

„И в двата случая тези кристали са нов вид доказателства, които потвърждават историята на наличието на вода и околна среда способна да приюти живот на Марс“, каза Вазавада.

ДиГрегорио казва, че е малко вероятно формациите да са водни кристали. Маркировките, както казва той, изглеждат по-скоро като древна морска следа. Подобни вкаменелости могат да се открият и на Земята, като древни отпечатъци или плъзгащи се знаци, отколкото като застинали кристали.

ДиГрегорио планира да разкрие допълнителни доказателства за тази хипотеза в доклад, който ще бъде публикуван в рамките на следващите два месеца.

Източник Newsweek.