Все още няма връзка със сондата Opportunity на повърхността на Марс

Роувърът Opportunity е офлайн от 10 юни 2018
Ивайло Красимиров

В продължение на повече от два месеца няма връзка с Роувъра Opportunity на НАСА. Космическата машина с размер на кола, която струва 400 млн. долара, дава офлайн сигнал, след като изчезва в масивна прашна буря на Марс на 10 юни.

Екип от учени от лабораторията за реактивни двигатели (JPL) на НАСА в Пасадена, Калифорния, непрекъснато търсии признаци на живот от роувъра, но усилията досега са напразни. Прахът от бурята обаче, започва да се разсейва и екипът се надява, че роувърът ще се събуди.

Най-вероятно бурята е предизвикала грешки в програмата на часовника, вярват от екипа в НАСА.
Роувърът „Opportunity“ направи няколко открития по време на около 15-годишното си пътуване към Червената планета и шестте години в които обикаля на повърхността й.

След като на 7 юли 2003 г. напуска Земята, изследователската сонда е открила признаци на вода и е изследвала вътрешността на два кратера. Опортюнити е завършил маратонско пътуване – първият роувър, който е направил това на друга планета.

„Бурята е една от най-интензивните, наблюдавани някога на Червената планета“, съобщиха от НАСА в началото на юни. „От 10 юни тя обхваща около 41 милиона квадратни километра – колкото е общата територия на Северна Америка и Русия. Бурята е блокирала толкова много слънчева светлина, че е превърнала денят в нощ за Опортюнити, който се намира в близост до центъра на бурята, в долината на Марс Perseverance Valley. Сега изследователите изчакват.

Правителствената космическа агенция заяви, че нейните експерти ще се опитатват да установят връзка с роувъра до три пъти седмично, надявайки се, че в крайна сметка машината ще излезе от режима на заспиване, в който очевидно е сега.

Въпреки това, НАСА казва, че не очаква това да се случи, докато не се наблюдава значително намаляване на атмосферната непрозрачност в района на роувъра.

Майкъл Стааб, инженер в JPL, казва, че мълчанието на Opportunity е свързано с намалената видимост и добавя, че все още има много работа докато връзката се възстанови.

„Това е първият път, когато Opportunity престана да говори с нас и не възобнови комуникацията, когато очаквахме,“ казва той.

Междувременно изследователите се опитват да останат позитивни, създавайки плейлист на Spotify, посветен на Марс, с участието на Wham!, „Rocket Man“ на Елтън Джон, и други.

„Може да отнеме още седмици преди да установим отново връзка с роувъра. Надяваме се да не са месеци“, казва Стааб.

Цялостната програма на Опортюнити досега струва около 2.5 млрд. долара, пише Fox News.