Всички ние сме дошли от Космоса

© NASA/JPL-Caltech

Директор на астробиологичен център и ученик на знаменития астрофизик Фред Хойл, Чандра Викрамасинг се смята за един от най-горещите и авторитетни привърженици на теорията за панспермията. Според него животът на Земята е донесен от комета, която преди това е посетила една от планетите. Той твърди, че микробите, попаднали от далечните космически дълбини върху повърхността на Земята, са послужили за основа на по-нататъшното развитие на видовото разнообразие.

Теорията на професора, според когото животът като такъв се предава от планета на планета в продължение на много милиарди години, е публикувана на страниците на Международното астробиологично списание на Кеймбрджкия университет.

„Всички ние сме потомци на извънземни. Различни. Никой не знае как песъчинките и атомите пътешестват по Вселената и как попадат на една или друга планета, позволявайки на живота да се зароди”, смята Викрамасинг.

Според учения животът може да е донесен на Земята например от Венера с помощта на слънчевия вятър. Това предположение се основава на данни, получени от космическия апарат Venus Express на Европейската космическа агенция.

Викрамасинг смята, че облаците в атмосферата на Венера съдържат химични елементи, които са съвместими с присъствието на микроорганизми. Затова е голяма вероятността при определени условия микробите от горните слоеве на атмосферата на Венера да са донесени в атмосферата на Земята.

Забележително е, че този процес може да отнеме само няколко седмици или дори дни. Но за това Слънцето, Венера и Земята трябва да са били разположени по определен начин, което се случва едва веднъж на няколко години.

„Венера и Земята често са наричани сестри поради сходните си геологични характеристики – казва Викрамасинг. – Нашето изследване предполага, че те може да са били свързани и в биологичен план.”

Мисълта, че животът на нашата планета се е появил от Космоса, се споделя и от индийски учени, открили нов вид бактерии, които живеят на височина над 40 км над Земята. Според специалистите в тази находка удивителни са едновременно два момента. Първо, необичаен е самият факт за наличието на живот на такава височина, и второ, слънчевото излъчване тук не е такова като на повърхността на планетата – ултравиолетовите лъчи са прекалено силни, почти като в Космоса.

Откритите три нови семейства бактерии не приличат нито на един от видовете бактерии на повърхността на планетата. Данните за уникални организми са получени въз основа на анализ на газове, проведен със специален въздушен балон, изпратен от индийските изследователи в стратосферата.

„Животът на височина 40 метра сам по себе си е удивителен. Двойно по-чудно е, че бактериите са способни прекрасно да противостоят на жестокото ултравиолетово излъчване, което би следвало първо да убие именно тях. Напълно е възможно в бъдеще да бъдат открити микроорганизми и на по-големи височини”, казва Пушпа Бхаргава, директор на центъра за клетъчна и молекулярна биология в индийския град Хадарабад.

Балонът, фиксирал бактериите, е изучавал структурата на атмосферата на височина първо на 20, а след това на 41 километра. За техническата реализация на програмата е отговаряла Индийската организация за космически изследвания.

„Въз основа на теориите за произхода на живота на планетата може да се предположи, че откритите бактерии имат извънземни корени и са попаднали в атмосферата от космическото пространство. Разбира се, не е изключена възможността те също да са мутанти, които по силата на някакви процеси са се озовали в атмосферата на рекордна височина”, допълва Бхаргава.