Японски учени откриха начин за регенериране на зъби

Ивайло Красимиров

Откритията на японски учени отварят възможност за ново лекарство, което може да помогне за регенерирането на загубени зъби при хората.

Изследователи от Университета в Киото и Университета на Фукуи са установили при проучвания върху животни, че потискането на ген-1 (USAG-1), като използва неговото антитяло, може ефективно да доведе до растеж на зъбите.

Докладът, публикуван в Science Advances, отбелязва, че антитялото USAG-1 е способно да стимулира растежа на зъбите при мишки, страдащи от вродено състояние, известно като агенезия на зъбите.

Генетичните причини за случаи на твърде много зъби са разглеждани като съвети за регенериране на зъби при възрастни. При хората вроденото състояние, което засяга около 1% от населението, води до наличието на повече или по-малко от нормалните 32 зъба.

Старши преподавателят от Университета в Киото Кацу Такахаши, един от водещите автори на изследването, отбелязва как техният екип идентифицира основните молекули, отговорни за развитието на зъбите.

„Морфогенезата на отделните зъби зависи от взаимодействията на няколко молекули, включително BMP, или костен морфогенетичен протеин, и Wnt сигнализация“, каза той.

Освен това проучването отбелязва, че освен развитието на зъбите, BMP и Wnt също участват в модулирането на растежа на множество органи и тъкани в най-ранните етапи на човешкото развитие. Ето защо лекарствата, които влияят върху дейностите на BMP и Wnt, се избягват поради страничните ефекти, които те могат да причинят на цялото тяло.

Констатациите отбелязват за първи път ползите от моноклонални антитела – протеини, които имитират имунната система за борба с патогените – върху регенерацията на зъбите. Това предлага нова терапевтична рамка за клиничен проблем, който отдавна е ограничен само до импланти и други изкуствени решения.

Съавторът на изследването Манабу Сугай от университета във Фукуи обяснява: „Конвенционалното тъканно инженерство не е подходящо за регенерация на зъбите. Нашето проучване показва, че безклетъчната молекулярна терапия е ефективна за широк спектър от вродена агенезия на зъбите.

„Изследователският екип първо разглежда ефектите на няколко моноклонални антитела за USAG-1, които обикновено се използват за лечение на рак, артрит и ваксини. В крайна сметка те изолират едно антитяло, за което беше установено, че нарушава взаимодействието на USAG-1 само с BMP. Еднократно приложение на това антитяло беше достатъчно за генериране на цял зъб.

Други експерименти показват подобни резултати при порове. Такахаши посочи, че поровете, като дифиодонтни животни, имат подобни зъбни модели като хората. Изследователите сега проучват антителата върху животни като прасета и кучета.