Юпитер се противопоставя на Слънцето

Сравнение на размерите на Земята и Юпитер.
© Brian0918 at en.wikipedia. Later version(s) were uploaded by Herbee at en.wikipedia

На 7 февруари, събота, Юпитер встъпи във фаза опозиция със Слънцето. В този период най-голямата планета в Слънчевата система става още по-ярка и може да се наблюдава с невъоръжено око през цялата нощ, съобщава Сибирският държавен университет по геосистеми и технологии.

„По време на опозицията Юпитер е виден на небето цяла нощ. Той се появява на изток със залеза на Слънцето, залязва на запад с изгрева на Слънцето. Планетата лесно може да се открие с невъоръжено око – Юпитер е разположен на небето вдясно и над ярката звезда Регул в съзвездие Лъв“, казва астрономът Виктория Дам.

По думите ѝ в телескоп или дори бинокъл редом до диска на планетата може да се видят четири малки „звездички“. Това са луните Йо, Европа, Ганимед и Калисто, открити още през 1610 година от Галилео Галилей.

Газовият гигант ще достигне максимална видима звездна величина, което го прави третият по яркост обект на нощното небе след Луната и Венера. Разстоянието от 4,35 астрономически единици (650,75 млн. км) от Земята в тези дни осигурява най-големия видим диаметър на Юпитер в 45 ъглови секунди.

Опозиция се нарича фазата на движение на планета по орбита, когато тя се намира точно на линията Земя–Слънце. В тази фаза планетата се намира най-близо до Земята и е видна на небето цяла нощ.

Тайната на газовия гигант

Опозицията на Юпитер не се явява велика, но това е най-благоприятният момент за наблюдения – може да се разгледат повече детайли върху диска на планетата – петната и ивиците.

„Яркият“ Юпитер може да се наблюдава чак до април. Всяка година на него се появяват и изчезват малки петна, менят се цветове, трансформират се вихри. В последните години Юпитер е преживял много сблъсъци с космически тела, които са накарали облачната му покривка леко да се измени.

Обичайните опозиции на Юпитер протичат веднъж на 13 месеца. Веднъж на 12 години настъпва Велика опозиция на Юпитер, когато планетата се намира около перихелия (най-близката до Слънцето точка от орбитата).

Последната Велика опозиция на Юпитер е била през септември 2010 година, а следващата ще е на 26 септември 2022 година.

Юпитер е най-голямата планета в Слънчевата система, повече от два пъти по-масивна от всички останали планети, взети заедно. Ако Юпитер беше около 80 пъти по-масивен, той можеше да стане звезда.

Неговата атмосфера напомня Слънцето. Тя се състои основно от водород и хелий. Газовият гигант образува нещо като миниатюрна Слънчева система с четири големи луни и няколко десетки по-малки спътници.