Загадъчният рев на Вселената и странните звуци на Космоса

Рixabay.com

От много години човечеството се опитва да установи контакт с обитатели на чужди светове. Засега без успех.

В същото време задълбочените изследвания на Космоса са позволили да се фиксират редица необичайни, дори странни сигнали, макар и нямащи никакво отношение към извънземните.

Загадъчният рев на Вселената

Космосът представлява вакуум (безвъздушно пространство), затова звуковите вълни там не се разпространяват. Но ето че за радиовълните вакуумът не се явява препятствие. Всеки космически обект излъчва радиовълни, които може да се фиксират с достатъчно мощна апаратура. Например нашата галактика Млечният път генерира нещо подобно на съскане.

През 2006 година учените са изстреляли метеорологична сонда от тексаската станция на НАСА. Те планирали да изследват топлинните характеристики на крайната област на атмосферата, в която тя преминава в космически вакуум.

Радиовълновият датчик е фиксирал рев, 6 пъти по-силен от очакваното. Този звук идвал от дълбините на Вселената и изследователите все още не знаят какъв е неговият произход.спирала, галактика, Вселена, Големия взрив

Умиротворяващите звуци на Франкенщайн

Миранда е петият по големина спътник на седмата планета в Слънчевата система – Уран. Тази луна е известна със своята повърхност и необичайна форма и често е наричана Франкенщайн, тъй като изглежда, че Миранда е слепена от две отделни части.

Миранда е около 7 пъти по-малка от Луната, но на повърхността ѝ има огромни каньони. Те са около 12 пъти по-дълбоки от прочутия Гранд каньон в Съединените щати.

Миранда издава необичайни звуци, които е успял да запише космическият апарат „Вояджър“. Специалистите от НАСА преди няколко години дори пуснаха албум с „песните“ на Уран.

Юпитер и Ганимед

Комическият апарат Galileo на НАСА е изстрелян през октомври 1989 г. Той трябвало да изучава най-голямата планета в Слънчевата система – Юпитер.

Седем години след старта Galileo е изучавал Ганимед – един от спътниците на газовия гигант. Именно тогава бил записан този странен звук. Учените са на мнение, че той се генерира от заредените частици близо до Ганимед.

Спътниците близнаци „Вояджър“, изпратени през 1977 година, също са записали подобни сигнали. Освен това те са предали на Земята звуци от удари на мълнии в повърхността на Юпитер.

Музиката на звездите

Така наречената звездна сеизмология става все по-популярна сред астрономите, тъй като им дава разбиране какво се случва във вътрешността на звездите.

Тъй като всичко, което можем да се докоснат и да видим, е създадено във вътрешността на звездите, всички ние сме звездни деца. Чувствате ли връзка с Вселената и всичко, което съществува, докато слушате тази музика?

Радио трансмисия SHGb02+14a

Един от най-многообещаващите сигнали е открит в рамките на проекта SETI по търсене на извънземен разум. Импулсите, генерирани от неизвестен източник, били фиксирани три пъти на честота 1420 мегахерца. Тогава учените за първи път решили да използват тази честота, тъй като честотата на магнитните колебания на водорода – най-разпространения елемент в Космоса – са именно 1420 мегахерца.

Тези сигнали идвали от област между съзвездията Риби и Овен. Но най-близките до нас звезди в този участък са разположени на 1000 светлинни години. Затова някои изследователи се отнасят скептично към получените данни. Те смятат, че не е имало изобщо никакви сигнали, а става дума за обичайна грешка на апаратурата.

Впрочем след анализа бил направен извод, че тези сигнали може да са дошли от космическо тяло, което се върти 40 пъти по-бързо от нашата планета. Произходът им и до днес предизвиква ожесточени спорове.

Звуците на полярното сияние на Сатурн

Космическият апарат „Касини“ е изпратен към Сатурн през март 1997 година. През 2002 година той станал първият спътник, достигнал атмосферата на шестата планета в нашата Слънчева система. През април 2002 „Касини“ се сближил на разстояние 376 километра от Сатурн. Тогава апаратът започнал да приема радиовълни, генерирани от сиянията в полярните области на планетата гигант.

Звуците, изпускани от електромагнитните частици, влизащи в атмосферата на планетата, имали доста сложна природа. Възходящите тонове се сменяли с низходящи, променяли се също честотата и продължителността на звуковите сигнали.

Сигналът Рентген

Като анализирали данните, събрани от лабораториите на НАСА и обсерваториите на Европейската космическа агенция през 2013 година, американски изследователи открили мощен източник на рентгенов сигнал в галактичния куп Персей.

Не е ясно каква може да е била неговата причина, но има предположение, че той е свързан с така наречената тъмна материя.

Според учените 26% от Вселената се състоят от тъмна материя, 70% принадлежат на още по-тайнствената тъмна енергия и едва 4% е видимото вещество.

Когато експертите фиксирали рентгеновото лъчение, те изчислили, че негов източник може да са стерилни неутрино. Има версия, че стерилните неутрино изграждат тъмната материя.

Сега учените се опитват да открият аналогични сигнали, за да потвърдят хипотезата за съществуването на стерилни неутрино.

Звуците на черна дупка

Искате ли да чуете най-зловещия звук във Вселената, изпускан от черна дупка, разположена в купа GRS 1915+105? Пуснете видеото!

Американският физик Едуард Морган, открил този звук и преобразувал го в чуваеми за нас честоти, твърди, че от музикална гледна точка този призрачен звук може да бъде описан като Си бемол. Честотата на звука на черната дупка е с 57 октави по-нисък от прага на нашето възприятие.

Да отбележим, че тази нота се смята за най-дълбоката, фиксирана някога във Вселената.

Радиоимпулсите, фиксирани от телескопа Паркс

Изследвайки тесен участък от космическото пространство, австралийският телескоп Паркс през 2011 година фиксирал няколко радиоимпулса. Тяхната продължителност се измервала в милисекунди, но те били достатъчно мощни.

И преди са фиксирани подобни импулси, но никой не можел да определи дали идват от нашата галактика, или от съседни. Данните от Паркс позволили да се направи извод, че източникът на сигналите се намира извън пределите на Млечния път.

Има няколко теории, обясняващи произхода на тези импулси. Според една от тях магнетарите (неутронни звезди със свръхсилно магнитно поле) произвеждат радиошум. Друга теория гласи, че тези импулси възникват при взрив на свръхнови. Има вероятност и учените да си имат работа с явление, неизвестно досега.

Reddit.com

Странните сигнали, фиксирани от телескопа Аресибо

Някои експерти твърдят, че описаните в предишната точка сигнали са били следствие на неизправност на апаратурата. Но на 2 ноември 2012 година им се наложило да преразгледат своите възгледи.

В този ден мощният телескоп Аресибо, разположен в Пуерто Рико, фиксирал аналогични импулси. Техният източник също бил разположен извън пределите на нашата галактика.

Днес изследователите смятат, че подобни сигнали идват на Земята хиляди пъти на ден. Астрофизиците се надяват, че след въвеждането в експлоатация на нови мощни телескопи в Австралия, Канада и САЩ ще могат да фиксират много повече радиоимпулси. А това на свой ред ще позволи да се разбере тяхната природа.

Public Domain