Засекретиха нов изключително смъртоносен токсин

Учени откриха нов тип ботулинов токсин. Става дума за едно от най-смъртоносните вещества, известни на науката.

Тъй като за него още не е изобретена противоотрова, последователността на неговата ДНК е премахната от обществените бази данни.

Това е първият случай, в който последователност на ДНК на токсин се държи в тайна от съображения за сигурност.

Инжекция с 2-милиардна част от грама или вдишване само на 13-милиардна част от белтъка на почвената бактерия Clostridium botulinum може да убие човек. Токсинът блокира освобождаването на ацетилхолин – химично вещество, отделяно от нервите, отговорни за работата на мускулите. Хората, които случайно погълнат подобен токсин (това е възможно, когато бактериите растат в хранителни продукти), заболяват от ботулизъм и често загиват от парализа.

На болните се изписват моноклонални антитела – изкуствено създадени имунни белтъци, които реагират със седемте известни досега разновидности на ботулина – от A до G.

Стивън Арнън и колегите му от Калифорнийския отдел на американското здравно министерство (California Department of Public Health) съобщават, че са открили осми тип токсин (H) – в изпражненията на дете с типични симптоми на ботулизъм.

Екипът определил последователността на гените на бактериалната ДНК, която кодира токсина, и открил, че новият вид е отделна клонка в ботулиновото генеалогично дърво. Новият токсин крайно слабо реагира на стандартните антитела, създавани от Центъра по контрол и профилактика на заболяванията (US CDC). Нито едно от тези антитела не успяло да защити мишки от въздействието на токсина.

Учените се опитали да изолират антитела към токсина от тип H при зайци. Те успели да защитят мишките, но се изисквали огромни дози – много по-високи, отколкото за защита от типове A-G.

Сега се разработват по-ефективни антитела срещу токсина G, а след това предстои те да се въведат в производство и да се провери безопасността им при хора.

Обикновено генетичните последователности на бактериите, създаващи токсини, се публикуват в базата данни GenBank. Но в случая с новия токсин учените решили, че това е прекалено рисковано.

Антидот още не е разработен и авторите на изследването активно се консултират с представители на многобройни държавни институции в САЩ, включително Лабораторията за инфекциозни заболявания на армията на САЩ, Департамента за национална сигурност, Центъра по контрол и профилактика на заболяванията и пр.

Подробна научна статия за токсина е публикувана в Journal of Infectious Diseases, но без генетичната последователност. Тя ще бъде обнародвана едва когато ефективното лечение стане достъпно.

Публикацията на последователността на ДНК би представлявала изключително сериозна опасност за обществеността, пише Дейвид Релман от Станфордския университет в коментар към статията.

Релман е бил един от шестимата членове на комитета на американското правителство, който не се съгласил с решението през 2012 г. да се публикува изследване, показващо как се разпространява смъртоносният вирус на птичия грип H5N1 сред бозайниците. Тази работа тогава е наречена „изследване с двойно предназначение”, тъй като резултатите му може да се използват за създаването на биологично оръжие.

Идеята за използването на ботулиновия токсин за биотероризъм е стар кошмар за експертите по биологична сигурност.

Според изследователския екип на Арнън в природата може да съществуват и други подобни смъртоносни токсини, очакващи своето откритие.