Жертвата на „Розета” се оказа черен въглен

© ESA–C. Carreau/ATG medialab

Ръководителите на мисията „Розета“ на Европейската космическа агенция очаквали да видят пламтящото ядро на кометата67P/Чурюмов-Герасименко чрез тяхната космическа сонда.

Какво било учудването им, когато разбрали, че кометата е черен въглен, а лед практически не се наблюдава. Именно за това говорят новите данни, събрани от бордовата лаборатория на апарата.

„Малко сме шашнати от това колко лоша е отражателната способност на повърхността на кометата и колко малко доказателства за наличието на оголен воден лед демонстрира бордовият спектограф ALICE“, съобщава д-р Алън Стърн от Югозападния изследователски институт в Колорадо.

Изследователите очаквали да видят големи пластове лед, тъй като кометата е била отдалечена от Слънцето на достатъчно разстояние. Сега нашата звезда е толкова далече от 67P/Чурюмов-Герасименко, че не би могла да изпари леда или дори да превърне потенциалните големи пластове във вода (512 млн. км в началото на септември 2014 година).

През август 2015 г. ще настъпи максималното сближение на апарата, кометата и светилото и тогава учените се надяват да получат максимум данни за въздействието на Слънцето върху древната „опашата звезда“.

„В хода на мисията ние продължаваме да търсим повърхностни вледенявания и изменения на състава по цялата повърхност на кометата“, казва Лори Фега от университета на Мериленд и член на екипа на ALICE.

Възможно е тайната на необичайния състав на кометата да бъде разгадан още през ноември тази година, когато на повърхността на Чурюмов-Герасименко ще кацне спускаемият модул „Филае“.

Сега учените избират оптималното място за кацане на апарата измежду пет варианта.