Животът се е появил преди 4,1 млрд. години

© Gerald Prins

Изследователи са установили, че животът на нашата планета е възникнал преди 4,1 млрд. години – тоест практически веднага след като младата планета е изстинала. Преди 20 години никой не би повярвал в това.

Геохимици от Калифорнийския университет в Лос Анджелис са намерили доказателства, че животът на Земята е съществувал преди 4,1 млрд. години, което е с 300 милиона по-рано, отколкото се смяташе преди. Нашата планета се е формирала преди 4,54 млрд. години и по този начин се получава, че животът на нея се е зародил практически веднага.

„Преди двадесет години никой нямаше да повярва в такава новина. Дори фактът, че животът е съществувал преди 3,8 млрд. години, беше шокиращ – разказва съавторът на изследването, професорът по геохимия от Калифорнийския университет Марк Харисън (Mark Harrison). – Съдейки по всичко, животът на Земята се е появил практически мигновено. При наличието на подходящи съставки това се случва много бързо.“

Проф. Марк Харисън© Reed Hutchinson/UCLA

Проф. Марк Харисън            © Reed Hutchinson/UCLA

Новото изследване води до невероятни изводи. Преди всичко сега е очевидно, че вероятността от зараждане на живота на планета с подходящи условия е много висока. Това дава надежда за откриване на повече обитаеми планети в нашата галактика.

Втората добра новина е, че животът е много устойчив. От резултатите на Харисън става ясно, че животът на нашата планета се е появил преди повече от 3,9 млрд. години, тоест преди масивната метеоритна и кометна бомбардировка на вътрешната част на Слънчевата система.

Тази бомбардировка е довела до образуването на множество кратери на Луната и очевидно е повлияла сериозно върху климата на Земята. Но дори ако животът е загинал в резултат на бомбардировката, той бързо се е възродил отново.

Учените изследвали повече от 10 000 образци циркони – прозрачни кристали, формирани от разтопени породи или магма в Западна Австралия. Това са тежки здрави минерали, които съхраняват отпечатък от околното пространство и влизат в ролята на своеобразна капсула на времето.

Изследователите отделили 656 циркони с тъмни петна (възможни следи от присъствието на останки от микроорганизми) и изучили 79 от тях със спектроскопия с комбинирано разсейване на светлината. Този метод позволява да се изучи химичният състав на древния живот. В резултат в един от образците са открити следи от жизнената дейност на древни микроорганизми.

Учените са стигнали до извода, че преди 4,1 млрд. години Земята далеч не е била суха, кипяща от огън планета. По-скоро тя е била близо до съвременната планета, затова животът се е появил много бързо, но еволюцията в първите фотосинтезиращи форми е отнела много милиони години.