Древни пиромани унищожили горите на Мадагаскар

© ETH Zurich

Американските учени са разбрали за огромните щети, които е нанесъл човекът на природата на Мадагаскар дълго преди началото на промишлената революция.

Островът е загубил голяма част от своите гори приблизително преди хиляда години, тъй като аборигените започнали да изгарят дървета, освобождавайки земята за пасища.

Изследване на тази тема е представено в сп. Quaternary Science Reviews, съобщава New Historian.

При експедиция през 2014 година учените събрали образци от сталагмити Анджохибе (Anjohibe), в северозападната част на Мадагаскар. В лабораторията на Масачузетския технологичен институт те определили възрастта на слоевете сталагмити, като измерили изотопното съотношение на урана към тория.

След това те изучили изотопите на въглерода – оказало се, че преди около 1000 години въглерод-12, характерен за дърветата и храстите, рязко отстъпва място на въглерод-13 – този изотоп маркира трева. Изместването е отнело сто години.

При това изотопното съотношение на кислорода за този период не се е изменило – по такъв начин климатичните промени (намаляването на нивото на валежи, например) не са били причина за обезлесяването. С други думи, само хората са виновни за мащабното унищожение на горските масиви.

Авторите на изследването и техните колеги по-рано са изяснили, че първите Homo sapiens са се заселили на Мадагаскар преди около три хиляди години, а след две хиляди години са започнали да отглеждат домашни животни и да се занимават със селско стопанство.

Според изследователите хората са започнали да изгарят горите, за да разчистят почвата за пасища. Приблизително по същото време е измряла и мегафауната на Мадагаскар – гигантски лемури, гигантски костенурси и хипопотами джуджета.

Зелен свят