Китайската космическа станция Tiangong-1ще падне на Земята в края на март

Ивайло Красимиров

Китайската космическа станция Tiangong-1 е широко отразявана през последните няколко месеца, но това не е вид медийно покритие, на който астрономите и учените се радват. Още през октомври Китай призна, че напълно е загубил контрол над космическата станция Tiangong-1, а официални лица от китайската космическа програма заявиха, че космическата станция в крайна сметка ще падне на Земята.

Бяха дадени някои груби оценки кога това може да се случи, но сега, след по-нататъшен анализ на Европейската космическа агенция (ЕКА) беше заявено, че космическата станция Tiangong-1 най-вероятно ще падне на Земята някъде между 24 март и 19 април.

Вече сме в средата на март, което означава, че сме много близо до края на станцията. Всъщност най-новите оценки предполагат, че падането най-вероятно ще се случи в края на март, а не в началото на април.

Появиха се снимки на Tiangong-1 като малка светлинка, която се рее в космоса и приближава Земята.
Но първо, добрата новина. Смята се, че космическата станция Tiangong-1, чието име се превежда като „Небесен дворец“, ще изгори почти изцяло, когато попадне в атмосферата на Земята и се спуска към нейната повърхност. Това е особено добра новина главно заради всички токсични химикали и ракетно гориво на борда на космическата станция.

Лошата новина обаче е, че каквито парчета от Tiangong-1 проникнат през атмосферата, ще паднат някъде в северното полукълбо. Все още не е ясно къде точно, но прогнозите включват северните части на САЩ, части от Испания, Португалия, Италия, Гърция, Китай, Близкия изток и някои други страни.

Европейската космическа агенция и други космически агенции предупредиха, че хората в райони, където евентуално оцелели парчета от Tiangong-1 ще паднат, трябва да ги избягват заради опасността от токсични материали.