Кометата Каталина започна сближаване със Земята

© Akihiro Yamazaki

Кометата C/2013 US10 (Каталина) завърши своя воаяж около Слънцето и сега се намира на курс сближаване със Земята, към която тя ще се приближи на 108 млн. километра и ще се вижда с невъоръжено око в средата на януари 2016 година, съобщава НАСА.

Това малко небесно тяло е открито на 31 октомври 2013 година от автоматизираната система за търсене на комети, създадена в рамките на обзора на небето Catalina Sky Survey. Кометата принадлежи към обитателите на така наречения облак на Оорт.

Този „облак“, състоящ се от комети и други ледени тела, е разположен на 150–1500 астрономически единици (средна дистанция между Земята и Слънцето) от нашата звезда. Учените го смята за своеобразно сметище на „строителни материали“, изхвърлени от Слънчевата система в хода на нейното формиране.

Кометата Каталина, както твърдят астрономите, никога преди не е напускала облака на Оорт, поради което тя би трябвало да се състои от първичната материя, от която се е родила Слънчевата система преди 4,4 млрд. години. Благодарение на това сближаването ѝ със Слънцето и Земята представлява огромен интерес за учените.

В края на ноември Каталина завърши първото в живота си прелитане около Слънцето и започна да се движи в посока към Земята. Сега кометата се намира в съзвездие Дева и почти може да се види с невъоръжено око. В такова състояние тя бъде до средата на януари 2016 година, когато ще се сближи максимално със Земята.

В неделя, на 17 януари 2016, кометата ще достигне максимално близката точка и ще са мира на 0,72 астрономически единици (108 милиона километра) от нашата планета.

В това време нейната яркост ще достигне пета звездна величина, което ще позволи тя да се види в бинокъл или дори с невъоръжено око, като се наблюдава съзвездието Голяма мечка.