Крокодили царували в древните морета

Преди 150 млн. години на върха на европейската хранителна верига се намирали огромни крокодили. Plesiosuchus и Dakosaurus били толкова ужасяващи хищници, че ги сравнявали с днешните косатки и вчерашните тиранозаври.

„Черепите на тези два вида морски крокодили наистина са сходни с черепите на тиранозавър рекс – отбелязва водещият автор на изследването Марк Янг от Единбургския университет във Великобритания. – Най-големият от известните черепи Plesiosuchus manselii е дълъг 130 см.”

За новото изследване Янг и колегите му анализирали вкаменелости на два крокодила, открити в Англия и Германия. Тогава на мястото на Британия се плискало море, над Европа летял археоптерикс, а из Северна Америка шетали диплодок и алозавър.

Изследователите стигнали до извода, че Plesiosuchus бил най-голеимят от известните видове на семейство Metriorhynchidae, тоест измрели морски крокодили. „Той е по-голям от съвременните соленоводни крокодили, и от гигантските бели акули”, уточнява Янг.

Съдейки по формата и износването на зъбите, този крокодил е ловувал подобно на днешните косатки – хващал, разкъсвал и поглъщал.

Още по-необикновен е Dakosaurus. Черепът и челюстта на това същество с дължина около 4,5 м говорят за това, че той е засмуквал плячката. Подобно нещо не е срещано сред крокодилите.

„Ние смятаме, че Plesiosuchus се е специализирал на други морски рептилии, а Dakosaurus е бил универсален – твърди съавторът Лорн Стил от лондонския Музей за естествена история. – Вероятно той се е хранел с риба и всичко, което е могъл да улови, включително представители на семейство Metriorhynchidae като сравнително неголемия Geosaurus.” Последният бил подобен на баракуда.

Има мнение, че съвременните косатки също засмукват жертвата. Янг обяснява, че при младите косатки е забелязана неволна способност да създават отрицателно налягане в пастта.

По такъв начин двата доисторически крокодила са се хранили подоно на косатки. Тъй като тези животни по никакъв начин не са свързани (косатките са бозайници), изследователите смятат това за пример за конвергентна еволюция, тоест възникване на аналогичен строеж на ялото и начина на живот в неродствени групи.

Колкото до това как са си общували тези два различни, но страховити крокодила, то няма доказателства единият да е нападал другия. Учените смятат, че английското море от епохата на динозаврите е било разделено на ниши, в които хищниците не си пречели взаимно. Екосистемите в днешните океани са организирани по същия начин, позволявайки съществуването на китове, акули и делфини.

Резултатите от изследването са публикувани в интернет списанието PLoS ONE.

Източник: Discovery News