Намериха на дъното на Нил кораб, описан от Херодот
Потънал кораб, открит в река Нил, който лежи необезпокояван повече от 2500 години на дъното, най-накрая разкрива тайните на древното египетско корабостроене. Учените смятат, че този кораб е разкрил структура на древните египетски кораби, чието съществуване се дискутира от векове.
Във фрагмент 2.96 от Историите на Херодот, публикуван около 450 г. пр. н. е., древногръцкият историк – който пишел за пътуването си до Египет – описва тип товарна лодка на Нил, наречена барис.
Според неговите скици тя е била изградена като тухлена зидария, облицована с папирус и с кормило, минаващо през дупка в кила.
Тази система за управление е била наблюдавана през фараонския период – но досега нямаше твърди археологически доказателства за съществуването й.
Това е кораб 17 от потъналия вече пристанищен град Тонис-Хераклион в близост до устието на Нил, датиран към късния период, 664-332 г. пр.н.е. Тук изследователите изследват над 70 корабокрушения, откривайки безброй артефакти, които разкриват смайващи подробности за древния търговски център и неговата култура.
Въпреки че е във водата от поне 2500 години, запазването на кораб 17 е много добро и се превръща в изключително събитие. Археолозите успяват да разкрият 70 процента от корпуса.
„Едва когато открихме тези останки, разбрахме, че Херодот е прав“, казва археологът Дамиан Робинсън от Оксфордския център за морска археология пред The Guardian още през март 2019 г.
Корабът показва няколко елемента, отбелязани от Херодот.
„Обшивката на кораб 17 е подредена по начин, който й придава вид на“ изградена от тухли“, точно както е описано от Херодот“, пише археологът Александър Белов от Центъра за египтология на Руската академия на науките в 2013 г.
„Скелетът на кораб 17 е сглобен напречно от забележително дълги парчета, които могат да достигнат дължина 1,99 м. Тези тенони съответстват на„ дългите и близки колове “в разказа на Херодот…
Херодот също споменава бариловият кил, а кораб 17 има кил, който е два пъти по-дебел от дъската и проектите вътре в корпуса. „
Има и някои несъответствия – съдът, който Херодот описва, е имал по-къси тенони, които са действали като ребра, държащи заедно акациевите дъски на корпуса; и барисът на Херодот няма подсилващи рамки, докато кораб 17 има няколко.
Това обаче може да бъде обяснено, ако кораб 17, който е дълъг около 27 метра, е по-голям от бариса на Херодот.
„Херодот описва този тип кораби като имащи дълги вътрешни ребра. Никой наистина не знаеше какво означава това … Тази структура никога досега не е била виждана археологически“, казва Робинсън.
„Тогава открихме тази форма на конструкция на конкретна лодка и това е абсолютно същото, което Херодот казва.“
Корабът има онова великолепно кормило, което се прокарва през два отвора в кърмата. Поставени един пред друг, тези отвори изглежда дават възможност за по-добро управление в зависимост от това дали корабът е натоварен или не.
Според тези подробни открития, изследователите смятат, че кораб 17 е толкова близо до описанието на Херодот, че е вероятно да е построен в същата корабостроителница, за която гръцкият автор пише.