Ако Земята спре да се върти около оста си

Човечеството ще бъде застигнато от разрушителни изменения, ако Земята постепенно спре да се върти около своята ос.

Ако спирането се случи внезапно, то ние, преди да изчезнем, дори няма да разберем какво точно се е случило.

Моментален ефект

Скоростта на въртене на нашата планета е 1670 км/ч, затова при спирането всичко, което не е вкопано в планинските породи – животни, хора, дървета, сгради – просто ще се отнесат от повърхността на Земята.

Освен това океаните по инерция ще продължат да се въртят, така че редките оцелели щастливци ще бъдат залети от гигантски цунами. Също самият сблъсък ще предизвика многобройни земетресения и изригвания.

Ден и нощ

Денонощията на планетата ще продължават 365 дни. На едната половина на Земята почти половин година ще свети слънце и ще цари непоносима жега, а на другата ще се установи шестмесечна студена нощ. „Почти“ – поради това, че между зимните нощи и летните дни ще има кратки периоди на здрач.

Вода и суша

Сега центробежните сили сплескват Земята при полюсите и създават „гърбица“ на екватора – диаметърът на планетата там е с 43 км по-голям, отколкото при полюсите. Без въртене „гърбицата“ ще изчезне и океаните ще се стекат към полюсите. На планетата ще остане един гигантски континент и две шапки от океани.

Изток и запад

Слънцето сега изгрява на изток и залязва на запад. Това се случва поради факта, че Земята се върти около своята ос от запад на изток. Ако планетата спре, изгревът и залезът ще се определят само от нейното въртене около Слънцето и изгревът ще бъде на запад, а залезът – на изток.

Животни и растения

Голяма част от животните и растенията няма да могат да се приспособят към рязко променилите се условия и ще изчезнат. Някои видове ще получат преимущество, например обитателите на Антарктида, които не привикнат към половингодишната нощ.

Канада и Антарктида

В процеса на формиране на нова география под вода ще се озоват Антарктида, Гренландия, Канада, Сибир, цяла Европа, част от Китай и половината Нова Зеландия. Но по екватора до 30 градуса северна и южна ширина ще се появят равнини и планински вериги.

Магнитно поле и Космос

Ще изчезне магнитното поле на Земята, което защитава планетата от слънчевия вятър – заредени частици, които се носят с огромна скорост към планетата от звездите – и от високоенергийните частици от Далечния космос. Полето се образува благодарение на въртенето на полутечното метално ядро на Земята. То поражда ток, който създава магнитни полета. Разбира се, заедно с магнитното поле ще изчезнат и полярните сияния.

Ветрове и климат

В друг температурен режим ветровете ще започнат да духат от екватора към полюсите, а няма да се разпределят успоредно на екватора, както сега. Поради това ще се променят климатът и морските течения, което ще доведе до глобални промени, преди всичко в морските екосистеми.

Частици и подземия

Въздействието на високоенергийните космически частици е смъртоносно за човека и другите живи същества. Хората ще трябва да се скрият под земята и там да отглеждат растения и да пасат добитък. За разходки по повърхността на планетата ще трябва да обличат скафандри или защитни дрехи.

Бъдещето – бавно, но сигурно

Естествено, Земята наистина постепенно забавя своето въртене. Поради приливните сили между планетата и Луната (те възникват поради това, че близките към Луната участъци от Земята се привличат към нея по-силно от далечните) на всеки 100 години денонощието се удължава с 1,5–2 милисекунди.

След 140 милиона години денонощието ще има вече 25 часа. Впрочем до пълното спиране на Земята човечеството няма да доживее, тъй като след около 4 милиарда години Слънцето ще се превърне в червен гигант, ще увеличи размерите си и ще погълне нашата планета.

Вокруг света