Археолози откриха гладиаторска фреска в Помпей

Ministero per i beni e le attività culturali e per il turismo
Ивайло Красимиров

Двама гладиатори, единият пада тежко ранен на земята – учени откриха детайлно изработена фреска в Помпей. Находката е направена в къща, която е служела за механа и бордей.

Фреската, открита в древноримския град Помпей, е изключително детайлна. Пресъздадена е гладиаторска битка. Както съобщи културното министерство в Рим, стенната рисунка е открита в приземния етаж на сграда, която се е намирала на ъгъла на две павирани улици и вероятно е била таверна за гладиатори, а също и бардак.

Цветната картина пресъздава по реалистичен начин два различни типа гладиатори – мурмило и траекс. Мурмило носи според традициите на различните родове на гладиаторите къс римски меч и голям, извит правоъгълен щит. Траекс е изпуснал своя щит, ранен е тежко и моли за милост.

На изображението най – впечатляващи са реалистично представените рани на траекс, казва директорът Масимо Осана. „Не знаем как е приключила тази битка. Раненият или е загинал или пък е получил милост.“ Находката е направена, според Осана, на място в близост до някогашните гладиаторски казарми.

Неизчерпаем източник на познание

Помпей е втората най-посещавана археологическа забележителност в Италия след Колизеума. Само през 2018 г. са преброени 3,6 милиона туристи. Градът е погребан под огън и пепел през 79 г. сл. Хр. при избухването на вулкана Везувий.

В Помпей през последните години чрез реставрационни работи са извадени впечатляващи находки. Дори в началото на август археолозите се натъкнаха на гробове с кристали, кости, аметисти, кехлибар и други. Предметите са били талисмани на робиня. (Вижте повече тук.)

„Само до преди няколко години археологическият град Помпей имаше негативен имидж: сблъсъци, стачки и дълги опашки туристи под жаркото слънце,“ казва културният министър Дарио Франческини. Днес ситуацията е различна. „Откриването на тази фреска показва, че Помпей наистина е неизчерпаем източник на изследвания и познание за археолозите от днес и утре.“

Археология · Наука