Археолози откриха фреска в Помпей: еротична сцена с лебед

19.11.2018, Италия - Археолог почиства фреската "Леда и лебеда"
Ивайло Красимиров

Когато богът на боговете Зевс се влюбвал, той се преобразявал, за да може да е близо до своите избраници. Царската дъщеря Леда например била прелъстена от Зевс в образа на лебед. От тази връзка се родили Полидевк и Хубавата Елена. Така поне разказва гръцката митология.

Сега археолози се натъкнаха на фреска в античния град Помпей, която изобразява точно тази сцена. Сцената била „пълна с чувственост“, казват археолозите. Митът за Зевс и Леда бил много обичан в Помпей. Този мотив е украсявал не една и две стени на къщи.

Сега откритата картина изобразява голата Леда, седяща с лебед в скута. Изображението е украсявало спалнята в къщата.

Градът Помпей, намиращ се в югозападния край на днешен Неапол е бил погребан заедно с още населени места преди 1939 г., когато изригва Везувий и всичко в него е заровено под пепелта и до голяма степен консервирано. (Помпей е унищожен напълно само за 25 часа под тонове лава и пепел при голямото изригване на Везувий от 79 г. сл. Хр.)

Това, което е било трагедия за жителите, сега, десетилетия по-късно, е невероятна възможност за ерхеолозите, а градът – част от световното културно наследство на ЮНЕСКО – привлича ежегодно милиони туристи.

Разкопките на Помпей започват още през 18 век, но и до днес има нова неща, които да се откриват. Само през настоящата година археолозите откриха скелетите на няколко души и останките на цял кон. Учените дори откриха доказателства, че вулканът при Неапол е изригнал с два месеца по-късно, отколкото се смяташе досега.

Като единствен активен вулкан на континентална Европа, учените все още се притесняват от възможността Везувий да причини сериозни щети на близките градове, сред които е и Неапол. В крайна сметка вулканът е унищожил изцяло Помпей само за 25 часа.