Скрит свят на подводни вулкани и потоци лава откриха край италианския бряг

Ивайло Красимиров

Под вълните на Тиренско море в близост до югозападна Италия, се намира новооткрита вулканична мозайка, изпъстрена с геотермални комини и плоски подводни пластове.

Този комплекс е нов, както за науката, така и за планетата, в геологичен план; защото е само на около 780 000 години. Учените не са особено изненадани, че откриват вулканизъм в региона, който е дом на активни вулкани като Везувий и Етна. Но новият комплекс е необичаен, тъй като е създал рядък вид разлом, заявява ръководителят на изследването Фабрицио Пепе, геофизик от университета в Палермо, Италия.

„Това е много сложна област“, каза Пепе пред Live Science.

Западното Средиземноморие е сеизмично неспокоен регион заради сблъсъка на три тектонски плочи: Африканската, Евразийската и Анатолийската. И за да станат нещата още по-сложни, малка кора, наречена Адриатико-йонийска микроплака, която се е откъснала от Африканската плоча преди повече от 65 милиона години, сега е изтласкана под по-голямата Евразийска плоча в процес, наречен поглъщане. Везувий е един от вулканите, създадени чрез поглъщане.

Преди това учените откриха серия от подводни вулканични дъги, създадени от това тектонично вълнение, започвайки близо до брега на Сардиния, с все по-млади дъги на юг и на изток. Тези дъги са като стрела, сочеща все по-далеч на изток, което е подтикнало Пепе и колегите му да търсят още по-млада дъга на около 15 километра край бреговете на Калабрия, на „тока“ на италианския ботуш.

Там, въз основа на картографиране на морското дъно, сеизмичните данни и магнитните аномалии, изследователите откриват област с площ от около 2 000 квадратни километра от потоци лава, вулканични планини и хидротермални комини; отвори в морското дъно, които позволяват на горещи минерали да се изхвърлят към повърхността и да образуват конструкции, подобни на комини.

Учените наричат новия район вулканичен комплекс Диаманте-Енотрио-Овидио, на имената на трите плоски върха (подводни планини, образувани от изчезнали вулкани), които доминират над морското дъно.

Тези фрактури са това, което позволява на магмата да се издигне на повърхността в комплекса Диамонте-Енотрио-Овидио, създавайки подводен пейзаж от потоци лава и планински вулкани. Тези вулканични морски пластове вече са под формата на плата, които стърчат от океана, когато нивото на морето е по-ниско, като са ерозирали в сегашната си форма с плосък връх, обяснява Пепе.

Вулканичният комплекс е неактивен, но има малки прониквания на лава в някои части на морското дъно, съобщават изследователите в списание „Тектоника“. Въпреки това районът може да стане активен в бъдеще, казва Пепе, а активният вулканизъм продължава от източната страна на Тиренско море.

Изследователите сега работят за изграждането на вулканична рискова карта на комплекса, за да разберат по-добре дали това може да застраши човешкия живот или собственост. Те също така проучват възможността за използване на комплекса за производство на геотермална енергия.

Процеси