Атмосферата на необитаема екзопланета е зловещо подобна на земната

Ивайло Красимиров

Нови данни, открити при изследване на една от най-екстремните екзопланети, която познаваме, могат да ни помогнат да разберем сложните атмосферни слоеве на други, включително планети, подобни на Земята.

Според съобщение в медиите, група изследователи са надникнали в атмосферата на една от най-екстремните планети. Въпросната екзопланета е WASP-189b. Изследователите казват, че това е гореща планета, подобна на Юпитер. За първи път планетата е изследвана с помощта на космическия телескоп CHEOPS.

Сега изследователите са открили, че WASP-189b има атмосфера, много подобна на земната.

Изследователският екип, който се състои от хора от университета в Берн и университета в Женева, наскоро анализира атмосферата на WASP-189b. Изследователи от Националния център за компетентност в изследванията (NCCRs) PlanetS също се присъединиха. Екипът откри, че атмосферата на екзопланетата е много подобна на земната. Вместо да бъде само един слой, както мнозина вярваха преди, атмосферата е съставеня от различни 3D слоеве.

Задълбочено изследване на атмосферните слоеве на екзопланетата е публикувано в списание Nature Astronomy. По време на своето проучване екипът установи, че планетата има атмосферен слой, много подобен на озоновия слой на Земята.

„Измерихме светлината, идваща от звездата-домакин на планетата и минаваща през атмосферата на планетата“, каза Бибиана Принот в изявление за медиите. „Газовете в атмосферата на планетата абсорбират част от звездната светлина, подобно на озона, който абсорбира част от слънчевата светлина в земната атмосфера“. Принот е водещ автор на изследването и докторант в университета в Лунд.

Принот казва, че след това звездната светлина оставя „пръстов отпечатък“ след себе си. Изследователите успяха да го проучат с помощта на спектрографа HARPS в обсерваторията La Silla. Те открили, че газовете, останали в атмосферните слоеве на екзопланетата, включват желязо, ванадий, хром, манган и магнезий.

Да видите „озонов слой“ на планета, гореща като WASP-189b, е изненадващо. В крайна сметка тази планета е 20 пъти по-близо до своята звезда-домакин, отколкото Земята до Слънцето. Поради това колко близо е, планетата изпитва дневни температури до 3200 градуса по Целзий. За сравнение, Меркурий, най-близката до нашето Слънце планета, достига температури само от 430 градуса по Целзий през деня.

Тази нова информация развенчава старите вярвания, че атмосферите на екзопланетите са били еднороден слой. Използвайки новите данни, изследователите се надяват, че могат да разберат по-добре атмосферите на екзопланетите. Освен това те се надяват, че ще предостави нови знания и за подобни на Земята екзопланети. Това би включвало по-добро разбиране на това как работят атмосферните слоеве на тези екзопланети. За съжаление, мнозина смятат, че това изисква иновации в техниките за анализ на данни, както и в компютърното моделиране и теорията.